آشپزی زعفران

طرز تهیه انواع نان زعفرانی

نان زعفرانی
4/5 - (1 امتیاز)

نان از آن دسته خوراکی هایی است که بیشترین مصرف را دارد و اغلب انواع نان با طعم های مختلف لذیذ و خوشمزه هستند. زعفران نیز از دیرباز در فرهنگ و غذای ما ایرانیان بوده است. ترکیب نان و زعفران و کمی شیرین بودن آن یا اضافه کردن مقداری کرم وسط نان زعفرانی، میتواند یک میان وعده بسیار خوشمزه را به ارمغان بیاورد. در این مقاله طرز تهیه نان زعفرانی بدون فر، نان زعفرانی گردویی، نان زعفرانی خوانساری و نان برنجی زعفرانی را به شما آموزش میدهیم.

همچنین می‌توانید مقاله های طرز تهیه چیزکیک زعفرانی و طرز تهیه شربت زعفرانی را نیز مطالعه کنید.

اگر خرید زعفران برای شما چالش است و نمیدانید از کدام منبع معتبر خرید زعفران اصل را انجام دهید، ما به شما زعفران عاقله را پیشنهاد میکنیم. یکی از مزیت های خرید از زعفران عاقله این است که میتوانید محصول را بخرید و هزینه آن را درب منزل پرداخت کنید. همینطور اگر به هر دلیلی از محصول راضی نبودید، بعد از اینکه محصول به دستتان رسید تا ۴۸ ساعت بعد می‌توانید آن را مرجوع کنید. برای دیدن قیمت روزانه و آپدیت شده زعفران نیز میتوانید به صفحه قیمت زعفران سایت عاقله مراجعه کنید.

طرز تهیه نان زعفرانی بدون فر

نان زعفرانی
نان زعفرانی که یک مرد در حال بریدن آن است

مواد لازم:

آرد سفید ۳ لیوان
آب ولرم ۱ لیوان
روغن ۱/۴ لیوان
شکر ۳ قاشق غذاخوری
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
زعفران ۱ قاشق چایخوری
زرده تخم مرغ ۲ عدد
کنجد برای تزیین
نان زعفرانی به شکل بافته شده
نان زعفرانی به شکل بافته شده و پخته

طرز تهیه:

مرحله ۱

ابتدا خمیر مایه و شکر را درون آب ولرم بریزید و با یک قاشق چوبی آن را کمی هم بزنید که فقط باهم مخلوط شوند. می‌توانید این کار را با چوب بستنی نیز انجام دهید. بهتر است برای هم زدن این ترکیب از قاشق یا هرچیزی با جنس چوب استفاده کنید. روی آن را با ظرف یا یک پارچه بپوشانید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مخلوط شما حباب زده و کمی پف کرده است.

مرحله ۲

روغن، زعفران دم کرده و نمک را به ترکیب اضافه کرده و مقدار کمی هم بزنید. سپس آرد را آرام به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا منسجم شود. ممکن است آرد از مقدار گفته شده در دستور کمتر یا بیشتر مصرف شود که هیچ اشکالی ندارد. فقط مواد نباید زیاد شل باشد که به دست بچسبد و زیاد سفت باشد که نتوان آن را به راحتی ورز داد.

مرحله ۳

حالا روی مواد خمیر نان زعفرانی را بپوشانید و در یک جای گرم قرار دهید یا می‌توانید روی آن پتو بیاندازید. به مدت ۱ تا ۱ و نیم ساعت به خمیر استراحت دهید. سپس روی آن را باز کرده و ۵ دقیقه ورز دهید.

مرحله ۴

خمیر را به هر شکلی که دوست دارید در سینی یا ظرف چرب شده بگذارید. می‌توانید آن را گرد کنید، قالب بزنید یا آن را سه دسته کنید و مانند عکس بالا ببافید. می‌توانید بعد از قرار دادن خمیر در سینی ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید اما اگر فرصت ندارید می‌توانید روی آن را زرده تخم مرغ بزنید و کمی کنجد بپاشید.

مرحله ۵

برای پخت نان زعفرانی بدون فر، لازم است این کار را درون قابلمه انجام هید. یک قالب یا هرچیز فلزی که دارید درون قابلمه بگذارید تا ظرف خمیر با کف قابلمه برخورد نکند. قابلمه را با قالب فلزی به مدت ۵ دقیقه با حرارت زیاد گرم کنید و سپس ظرف حاوی خمیر را درون قابله گذاشته و در آن را دم کنی بگذارید و روی قابلمه قرار دهید. ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا نان زعفرانی شما آماده شود. بعد از ۳۰ دقیقه مقداری از نان را بکنید و اگر وسط آن پخته بود می‌توانید نوش جان کنید.

اگر خمیر شما زیاد بود و قابلمه کوچکی داشتید می‌توانید این کار را در چند مرحله انجام دهید.

نکته: مقدار شکر گفته شده شیرینی ملایمی به خمیر شما می‌دهد اگر می‌خواهید نان شما مانند شیرمال یا شیرین تر باشد می‌توانید شکر آن را اضافه کنید.

نان زعفرانی در فر

برای درست کردن همین نان در فر تمام مراحل را انجام دهید و زمانی که زرده تخم مرغ را روی نان‌ها زدید و آن‌ها را درون سینی فر قرار دادید، فر را ده دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه گرم کنید و سپس سینی را در فر با دمای ۱۷۰ درجه به مدت ۲۵ دقیقه قرار دهید. بعد از این مدت نان را چک کنید اگر وسط آن پخته بود آماده است.

نان زعفرانی گردویی

برای اضافه کردن گردو به این دستور حدود ۱۵۰ گرم گردو لازم است که طبق سلیقه خود می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید. تمام مراحت را طبق دستور انجام دهید. زمانی که آرد را آرام آرام به خمیر اضافه می‌کنید گردو ها را نیز با خمیر ترکیب کنید تا به طور یکدست در خمیر پخش شود.

طرز تهیه نان زعفرانی خوانساری

نان زعفرانی خوانساری
نان زعفرانی خوانساری

مواد لازم:

تخم مرغ۸۰ گرم
ماست۱۶۵ گرم
روغن جامد۱۰۰ گرم
شکر۱۲۵ گرم
وانیل۱ قاشق چایخوری
اسانس هل۴ قطره
شربت بار۶۰ گرم
گلاب۳۰ گرم
زعفران۱ قاشق چایخوری
آرد سفیدنیم کیلو
بکینگ پودر۱۶ گرم
نان زعفرانی خوانساری
نان زعفرانی خوانساری

طرز تهیه:

مرحله ۱

برای تهیه نان زعفرانی خوانساری روغن به دمای محیط رسیده را با شکر هم بزنید تا کرمی رنگ و نرم شود. سپس کم کم شربت بار را حین هم زدن به آن اضافه کنید.

مرحله ۲

تخم مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و آن‌ها را وزن کنید. تقریبا به اندازه دو عدد تخم مرغ کوچک می‌شود. تخم مرغ را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شود. سپس همینطور که مواد هم می‌خورند به آن ماست، گلاب و زعفران دم کرده را اضافه کنید و حین هم زدن چند بار مواد را از دور کاسه جمع کنید تا همه مواد به طور یکدست باهم ترکیب شوند.

مرحله ۳

سپس آرد را حین هم زدن به مواد به آرامی اضافه کنید. بهتر است وقتی ارد کمی با مواد ترکیب شد هم زن را خاموش کنید و خمیر را با دست ورز بدهید تا حدی که ارد با مواد ترکیب شود و خمیر نرمی به دست بیاید. این خمیر نسبت خمیر شیرینی نرم‌تر است و کمی چسبندگی دارد پس آرد زیادی استفاده نکنید. نباید مواد را زیاد ورز دهیم در صورت ورز دادن زیاد، خمیر روغن می‌اندازد.

مرحله ۴

خمیر نان زعفرانی خوانساری نیازی به استراحت ندارد. روی یک سطح آرد بپاشید و خمیر را روی آن بگذارید و روی خمیر هم کمی آرد بپاشید تا به دست نچسبد. سپس آن را به صورت مربع یا مستطیل به قطر ۵ سانتی متر پهن کنید. کاتر را هم کمی آرد بزنید تا به خمیر نچسبد.

مرحله ۵

نان خوانساری معمولا به شکل بیضی است اما شما با هر کاتری می‌توانید آن را آماده کنید. شیرینی‌ها را درون سینی فر  که کمی چرب کردید بچینید و سینی را در فر گازی با دمای ۱۸۰ درجه و در فر برقی با دمای ۱۶۵ دقیقه به مدت ۵ دقیقه بگذارید. بعد از ۵ دقیقه آن را چک کنید اگر زیر نان‌ها رنگ گرفته بود می‌توانید آن را بردارید در غیر این صورت دو دقیقه دیگر زمان لازم است تا نان خوانساری بپزد. ضخامت نان کم است بنابراین نباید مدت زیادی در فر بگذارید وگرنه نان شما خشک می‌شود.

وقتی از فر درآوردید بگذارید سرد شود و بعد از آن می‌توانید به راحتی نان‌ها را از سینی جدا کرده و میل کنید.

سخن آخر

نان زعفرانی به همراه گلاب عطر دلنشین و طعم بی نظیری دارد. با رعایت نکات گفته شده می‌توانید چند مدل نان زعفرانی خوشمزه داشته باشید و میل کنید.

author-avatar

درباره سعیده عباس زاده

من سعیده عباس زاده هستم. مقاله‌هایی که در این سایت می‌خوانید توسط من نوشته شده‌اند. اگر سوال یا نظری داشتید زیر مقاله بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *