اخبار زعفران

افغان‌ها با بهترین زعفران جهان به خاورمیانه می‌روند؟!

افغان‌ها با بهترین زعفران جهان به خاورمیانه می‌روند؟!- پرچم کشورهای همسایه ایران

این تیتر خبری را چندی پیش رسانه عربی تبارعرب نیوز(arabnews) در اخبار خود استفاده‌ کرده‌است. آیا ما موافق مفهوم این تیتر هستیم؟ خیر! اما گزارشی که از عرب نیوز پخش شد، به شدت خواندنی بود. جالب است بدانید در این مقاله خبری شما با موضوعاتی نظیر: عربستان سعودی و امارات از جمله مقاصد اصلی طلای سرخ افغانستان و بهترین کیفیت زعفران جهان در اختیار افغانستان مواجه خواهید شد.

نقد و بررسی گزارش عرب نیوز

  • خبرگزاری کابل: افغان‌ها به بازارهای خاورمیانه چشم دوخته‌اند تا گران‌ترین و لطیف‌ترین ادویه جهان، زعفران، را پیش از فصل برداشت محصول صادر کنند.
  • زعفران که به طلای سرخ معروف است برای رنگ و طعم در بسیاری از غذاهای آسیایی و خاورمیانه از جمله غذاهای برنجی، غذاهای دریایی، گوشت و شیرینی های مختلف استفاده می شود.
  • زعفران کشت شده در این کشور بخشی از سنت آشپزی افغانستان است که در دو دهه گذشته از نظر طعم و عطر بهترین زعفران در جهان شناخته شده است. قیمت آن حدود ۱۰۰۰ دلار در هر کیلو است، همچنین ارزان تر از زعفران ایران و اسپانیا – رقبای اصلی افغانستان – است.

متن بالا بخشی از این خبر است که چند نکته جالب در آن به چشم می‌خورد. یک اینکه افغانستان در حال ورود به بازارهای خاورمیانه است که تا چندی پیش در اختیار ایران بوده. دو اینکه زعفرانی ارزانتر از ایران و اسپانیا (که غالبا زعفران ایرانی است) را وارد بازار خواهد کرد. اگر کیفیت زعفران را در نظر نگیریم، به علت هزینه‌های تولید پایین‌تر در افغانستان بعید نیست که زعفران را بتواند با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه کند.

صادرات زعفران افغانستان

در ادامه بخش های دیگری از این گزارش را با هم مرور می‌کنیم:

عبدالسلام آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت افغانستان:

“بسیاری از کشورها علاقه مند به واردات زعفران افغانستان بوده اند، زیرا این زعفران با بهترین کیفیت خود رتبه اول را در جهان دارد… تقاضا برای زعفران افغانستان بیشتر از کشورهای عربی و غربی است.”

حاجی هیمت، مدیر شرکت شاهانا زعفران افغان، به عرب نیوز گفت:

«مصرف زعفران در کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه در پادشاهی عربستان سعودی و امارات، بسیار زیاد است… ما امیدواریم که صادرات زعفران افغانستان به این کشورها در آینده نزدیک افزایش یابد.

هیمت با بیان اینکه چگونه خاک حاصلخیز، کیفیت آب و آب و هوای خشک افغانستان برای کشت این ادویه گرانبها ایده آل است،گفت:

به دلیل محدودیت های فعلی، صادرات زعفران تحت تأثیر قرار گرفته است. افغانستان این پتانسیل را دارد و می تواند بیش از هر کشور تولید کننده زعفران دیگری زعفران تولید کند.

اینها بخشی از گفتگوی کشاورزان افغانی با عرب نیوز و تجارت نیوزهستند. با توجه به صبحت‌های موجود در این گزارش، کشور افغانستان در حال قدم گذاشتن به بازارهای حوزه‌ی خلیج فارس است. بازارهایی که عمدتا در اختیار ایران و اسپانیا بوده. در آینده نزدیک اگر برای بهبود اوضاع صادرات ایران راهکاری ارائه نشود، به زودی همین میزان از صادرات زعفران نیز از بین می‌رود.

چرا افغانستان در حال تبدیل به رقیب صادراتی ایران است؟

سالها پیش با سیاستی نادرست پیاز گران‌بهای زعفران اعلای ایرانی در اختیار افغانستان گذاشته شد. یعنی پیاز یکی از استراتژیک‌ترین محصولات ایرانی به راحتی برای کشوری فرستاده شد که شرایط اقلیمی مشابه با ایران دارد! نتیجه این کار همین اوضاعی است که در حال حاضر نظاره‌گر آن هستیم. باشد که رستگار شویم.

ما در ایران این محصول را که قرن‌هاست در حال کشت است تولید می‌کنیم. زعفران اصیل قائنات که از دستان پر تلاش کشاورز ایرانی به وجود می‌آیند. زعفران عاقله قائنات این محصول گرانبها را از بهترین مزارع زعفران خراسان جنوبی تولید می‌کند و با بسته بندی و صادرات آن همواره در جهت شناساندن زعفران باکیفیت ایرانی به مردم جهان تلاش کرده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *