آموزش زعفران

تاریخچه زعفران و پیدایش آن

تاریخچه زعفران. نقاشی قدیمی خانومی با شمشیر در دست که سوار بر یک اسب میباشد.

زعفران جزو ادویه‌هایی با تاریخچه و سرگذشت طولانی است. در طی دوران‌ها این ادویه گرانبها سفر کرده و همچنان در حال رشد و برداشت می‌باشد.

دانستن تاریخچه زعفران هم برای افراد کنجکاو مناسب است و همینطور برای کشاورزان، افرادی که به فروش زعفران مشغول هستند و همچنین آشپزها و قنادها مفید می‌باشد.

تاریخچه زعفران و پیدایش آن

در برخی از کتب‌های قدیمی آمده است که قدمت زعفران به ۳۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. نام قدیمی زعفران، زرپران است و پیدایش زعفران در یونان، چین و قوم مادها بوده است.

همانطور که می‌دانید مصرف زعفران در ماه‌های اول بارداری باعث سقط جنین می‌شود بنابراین نام زرپران یا زه‌پران به همین خاطر روی این ادویه گذاشته شده است چون به معنا سقط جنین می‌باشد.

قدمت زعفران در ایران به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. در آن دوره افراد زعفران را برای موارد مختلف استفاده می‌کردند که شامل موارد می‌باشد:

  • رنگ کردن لباس‌ها
  • استفاده از زعفران به عنوان دارو کلیوی
  • رنگ کردن ظروف
  • رنگ کردن نان و غذاها
  • زعفران برای بیماری‌های گوارشی
  • استفاده در لوازم آرایشی به همراه عسل
  • نوشتن با رنگ طبیعی زعفران
  • استفاده به عنوان آرامبخش
  • ساختن عطر با زعفران

یکی دیگر از کاربردهای زعفران در دوران قدیم دود کردن آن با عود یا گلاب بوده است. همینطور پادشاهان و افراد سلطنتی از آن برای خوشبو کردن بدن نیز استفاده می‌کردند.

سومریان نیز زعفران را به عنوان یک دارو برای درمان بیماری‌ها به کار می‌بردند.

در برخی از شواهد آمده که اولین خواستگاه زعفران به همدان برمی‌گردد. همینطور در ایران از زعفران در مجالس عروسی یا بازگشت از سفرهای زیارتی استفاده می‌شده است.

تاریخچه زعفران. خرید زعفران. عکس کنده کاری شده روی سنگ سه مرد و یک شیر

قدمت زعفران در جهان

در مشاهدات آمده است که مقداری زعفران در برنز یونانیان دیده شده است. کلئوپاترا، یکی از قدرتمند ترین پادشاهان زن و آخرین فرعون مصر، از زعفران به عنوان شستشوی بدن استفاده می‌کرده است.

همچنین برخی زنان در یونان باستان از زعفران و عسل برای تهیه لوازم آرایشی استفاده می‌کردند. و زعفران برای جلوگیری از گسترش طاعون استفاده می‌شده است.

در تصویر زیر مجسمه کلئوپاترا و بازسازی شده آن را می‌توانید ببینید.

تاریخچه زعفران. تصویر مجسمه کلئوپاترا آخرین فرعون مصر و تصویر بازسازی شده آن

سخن پایانی

در سال‌های اخیر متاسفانه پیاز زعفران از ایران به کشورهای دیگر صادر شد که کار نادرستی بود و در حال حاضر صادرات آن ممنوع است.

با وجود تمام این موارد هنوز هم ۹۰ درصد زعفران در جهان در ایران کشت می‌شود و از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

زعفران موجود در عاقله در شهر قاینات تولید می‌شود و کیفیت بالایی دارد. شما عزیزان می‌توانید برای خرید زعفران درجه یک و با کیفیت عاقله به قسمت فروشگاه مراجعه کنید.

همچنین برای اطمینان بیشتر می‌توانید به اینستاگرام زعفران عاقله سر بزنید و نحوه بسته بندی و ارسال محصولات را مشاهده کنید. همینطور پست‌های مفیدی درمورد زعفران ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *