اخبار زعفران

درآمد بالای صادرات بستنی زعفرانی ایرانی!

درآمد بالای صادرات بستنی زعفرانی ایرانی!- بستنی زعفرانی در کاسه سنتی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پرطرفدارترین دسر سرد جهان، بستنی سنتی ایرانی است. این دسر بعد از قسو هلادو (queso helado) از اسپانیا بهترین دسر یخی جهان شناخته‌ میشود. چندی پیش یکی از کاربران توئیتر با انتشار پستی خبر از طرفداران زیاد بستنی زعفرانی ایرانی در آلمان داد.  همیطنور اینکه درآمد بالای صادرات بستنی زعفرانی می‌تونه حتی بیشتر از درآمد نفتی باشه؟!

تو یه مهمونی که همه آلمانی بودن بستنی زعفرانی با ثعلب درست کردم، آلمانیها هم که عاشق دسر و شیرینیجات و «زعفران و پسته»میگفتن بهترین بستنی بود که تو عمرشون خوردن حالا که بستنی سنّتی رتبه یک دسر دنیا رو گرفته، اگه بنام «بستنی زعفرانی ایران» صادر شه درآمدش بیشتر از نفته

بستنی زعفرانی ایرانی

واکنش کاربران توئیتر به این پست جذاب بوده، تقریبا تمام کسانی‌که این متن را خوانده اند برایشان جذاب به نظر می‌رسد که شاید یک روز صادرات زعفران جای صادران نفت را بگیرد! بیایید با هم یک حساب سر انگشتی بکنیم.

آیا درآمد بالای صادرات بستنی زعفرانی بیشتر از نفت هست؟

میزان صادرات نفت در ایران در سال گذشته ۱۴۰۱ برابر با ۳۲/۷ میلیارد دلار بوده. رقم بسیار بزرگی است و جالب‌تر اینکه کل صادرات بخش کشاورزی و مواد غذایی ایران که زعفران هم جزو آن محسوب می‌شود برابر با ۵ میلیارد دلار بوده. یعنی برای اینکه بتوانیم به جای نفت، بستنی زعفرانی صادر کنیم باید حداقل کل صادرات محصولات کشاورزی ۶ برابر شود! بماند که زعفران تنها بخش کوچکی از صادرات بخش کشاورزی را در اختیار دارد.

نظر شما چیست آیا زعفران می‌تواند جای صادرات نفت را بگیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *