اخبار زعفران

رونمایی از دستگاه جداساز زعفران| سه‌‌شنبه ۲۳خرداد

 فردا سه‌شنبه ۲۳ خرداد،  در مصلای امام خمینی تهران ۳۰۰ شرکت فناور گرد هم می‌آیند. هدف از این نمایشگاه رفع نیازها و محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف کشور است. شرکت‌های فناور دانش‌بنیان و استارت‌آپ قرار است با مشارکت ۲۸ دستگاه دولتی و خصوصی به این هدف برسند.

شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون توانسته‌اند برای برخی از چالش‌های کشور به‌ویژه در مناطق محروم با روش‌های فناورانه، راهکارهای نوین، کم هزینه و اقتصادی ارائه دهند. یکی از این چالش‌ها در حیطه زعفران و بخش جداسازی گل آن است که با رونمایی از دستگاه جداساز زعفران در بهبود این مسیر برای کشاورزان قدم‌هاب بزرگی برداشته شده. در ادامه با ساختار این دستگاه بیشتر آشنا خواهیم شد.

کشت زعفران با دستگاه جداساز زعفران

یکی از شرکت‌های فناور با طراحی و ساخت دستگاه جداساز زعفران توانست بخشی از نیازهای کشور در این حوزه را مرتفع کند. محققان این شرکت از فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در ساخت این دستگاه بهره بردند و از این طریق این ابزار قادر است با استفاده از پردازش تصویر، انواع گل زعفران را شناسایی کرده و با استفاده از سیستم رباتیک نسبت به برش و جداسازی اجزای گل زعفران اقدام کنند.

دستگاه جداساز زعفران

 

نحوه کار دستگاه جداساز زعفران

خط فرآوری و پاک‌سازی گل زعفران با سه بخش اصلی فیدر یا تغذیه‌کننده، واحد شناسایی و برش و واحد جداساز، مجموعه‌ای از ماشین‌های صنعتی با هدف اصلی جداسازی کلاله‌ زعفران از گل است. این محصول از مجموعه زیرسیستم‌های متعددی نظیر “سیستم برش”، “سیستم پردازش تصویر و شناسایی گل”، “سیستم غربالگری” و “جداسازی” تشکیل شده ‌است.

ورودی این دستگاه، گل تازه‌ زعفران و خروجی آن “کلاله گل” به صورت نگین و پوشال جدا، پرچم و گل‌برگ است.  در بخش اصلی فیدر خط فرآوری، زعفران به صورت انبوه روی نوار نقاله ورودی قرار می‌گیرد، سپس گل‌ها وارد بخش شناسایی می‌شوند.

در این بخش دستگاه با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و انبوهی از اطلاعات درباره شکل و فرم و رنگ گل که در کامپیوتر سامانه ذخیره شده، گل‌ها را شناسایی و نقطه برش را تعیین می‌کند، سپس عملیات برش گل از محل مناسب توسط ربات‌ها انجام می‌شود و بعد از برش اجزای گل وارد بخش جداساز می‌شوند که طی آن ابتدا گلبرگ‌ها در یک مخزن جدا می‌شوند، سپس سایر اجزا مثل پرچم، ساقه و کلاله جداسازی می‌شوند.

تاکنون ۳ نسخه از این محصول با برند “سپران” طراحی شده است که دو نسخه سپران ۲۵۲ و سپران ۲۵۳ تجاری‌سازی شده و در مناطق مختلف نصب شده است و نسخه سپران ۲۵۴ نیز مراحل تحقیق و توسعه را طی می‌کند.

نتیجه گیری

به دلیل با ارزش بودن زعفران جلوگیری از هدررفت آن در مرحله جداسازی بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل استفاده از این دستگاه بسیار برای تولیدکننده‌گان رعفران اصیل و مرغوب کارآمد بوده. برای تهیه مرغوبترین زعفران می‌توایند به صفحه محصولات ما مراجعه کنید.

منبع خبر: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *