آموزش زعفران

دلالی تضمین شده یا خام فروشی طلای سرخ

دلالی تضمین‌شده یا خام‌فروشی طلای سرخ؟
@saffronaghele
خرید تضمینی زعفران خبری است که رضا نامنی، معاون اداری و مالی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، به رسانه‌ها داد و، در پی آن، این را هم اضافه کرد که این از هفتۀ آینده آغاز می‌شود.
خبرنگار: الهام مهدیزاده
به گزارش شهرآرا آنلاین / معاون اداری و مالی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه هدف اجرای خرید تضمینی زعفران را تسهیل در امور کشاورزان دانست و متذکر شد: «هرگاه کشاورزان دچار خسران و زیان شدند، اقدام به خرید تضمینی محصول به صورت توافقی می‌کنیم.». با این وجود، مسئولان شورای ملی زعفران این اقدام را دلالی زعفران می‌دانند و معتقدند که جهاد کشاورزی و تعاون روستایی، به جای بورس و خرید تضمینی، فکری برای صادرات بردارد اما، در تقابل این اظهارات، گفته‌های نمایندۀ تربت‌حیدریه که قطب تولید زعفران است وجود دارد که می‌گوید شورای ملی زعفران فقط صادرات‌محور است و، به جای نگاه ملی، فقط به صادرات و کاهش قیمت محصول زعفران توجه دارد. این نماینده با طرح این سؤال که چه‌کسی از خام‌فروشی زعفران سود می‌کند ادامه می‌دهد که گردش مالی ایران با وجود ۹۰درصد تولید زعفران فقط ۵۰۰ میلیون دلار است و ۷میلیارد دلار سود فراوری زعفران راهی جیب چشم‌آبی‌های اروپایی می‌شود.
صحبت را با خرید تضمینی که قرار است این هفته اجرایی شود پی‌ می‌گیریم و غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا همان ابتدای امر با صراحت به این موضوع تأکید دارد که خرید تضمینی زعفران مطابق قوانین کشور برای کالاهای خاصی صورت می‌گیرد و امکان ندارد در شرایط کنونی خرید تضمینی که مسئولان خبر آن را از هفتۀ آینده داده‌اند عملی شود.
خرید تضمینی یا یک نوع دلالی؟
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران در ادامه به ما گفت: «این خرید، از نظر ما، یک نوع دلالی جدید برای زعفران و حاصل تفکر عده‌ای است که دور هم می‌نشینند و عنوان می‌کنند که قیمت زعفران پایین آمده است و برای این موضوع تصمیم می‌گیرند که شوکی به بازار وارد کنند، آن هم بدون آنکه بررسی کنند چرا قیمت زعفران کاهش پیدا کرده است.».
میری افزود: «این اقدامات آنان برای این است که زعفران را از حالت رکود خارج کنند، نظیر آنچه در ابتدای امر اعلام کردند دولت قصد آن دارد زعفران خریداری کند که انتشار همین خبر سبب شد کشاورزان زعفران خود را نفروشند اما، در شرایط کنونی، زعفران به میزان درخورتوجهی کاهش قیمت داشته است و کشاورزان متضرر شده‌اند.».
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران این نوع اقدامات را شاه‌بیت و عامل اصلی ضرر عده‌ای برشمرد و گفت: «برای ما جای سؤال دارد که، در جلسه‌ای که تصمیم گرفته می‌شود زعفران را تضمینی از این هفته خریداری کنند، از اتحادیۀ صادرکنندگان زعفران، اتحادیۀ فروشندگان زعفران و شورای ملی زعفران که ۹۰درصد زعفران جهان را در مشهد بسته می‌کنند خبری نیست و در این جلسه حضور ندارند.».
به گفتۀ وی، این شرایط خرید به نوعی سبب گمراه کردن کشاورزان آن هم در شرایطی است که خرید تضمینی زعفران توسط دولت منتفی است و در این راستا، تا زمانی که همۀ تشکل‌های زعفران که اکنون به ۴۷کشور صادرات زعفران دارند را نادیده بگیرند، راه به جایی نخواهند برد.
به جای بورس و خرید تضمینی فکری برای صادرات کنند
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران به بورس زعفران نیز اشاره داشت و گفت: «وزارت جهاد کشاورزی بورس راه‌اندازی می‌کند اما این بورس به واسطۀ شرایط خاص زعفران و حجم کم آن، در مقایسه با دیگر کالاها (مانند گندم و چغندر قند) که نیاز به انبار و نگهداری ندارند، فاقد کاربرد برای کشاورزان است و ما نیز این مسئله را همان زمان عنوان کردیم.». وی با طرح انتقادی متذکر شد: «کاش آن زمان که این بورس را راه‌اندازی کردند نظر بخش خصوصی و فعالان حوزۀ زعفران را نیز می‌پرسیدند.».
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران همچنین به مشکلات رکود بازار زعفران اشاره کرد و در بیان دلایل این رکود اظهار داشت: «رکود زعفران به دلیل آن است که اکنون در ۲۲ استان کشور زعفران تولید می‌شود اما، در نقطۀ مقابل، بازار جدیدی کشف نکردیم و صادرات ما در همان حد ابتدایی است.». میری خطاب به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گفت: «وزارت جهاد کشاورزی، به جای بورس، فکری برای صادرات، حمایت از صنایع تبدیلی و فراوری زعفران داشته باشد و در این ارتباط، اگر برای صادرات چاره‌ای اندیشده نشود، باید همۀ پیازهای زعفران را کند.»

تکنولوژی خارجی نمی‌خواهیم؛ حمایت کنید
اما طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، اخیراً در اظهاراتی گفته است: «بعد از برجام، بخشی از محدودیت‌ها و تتگناهای مالی و اعتباری برطرف شده است و امروز پیشنهادات خوبی از اروپا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دریافت کرده‌ایم.».
با این وجود، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با تولید ۹۰درصد زعفرانیا توانایی فراوری و خلق تکنولوژی این حوزه را ندارد گفت: «تکنولوژی فراوری زعفران در مقایسه با تکنولوژی‌های دیگر که اکنون ایران در این حوزه توانمند شده است خاص نیست و فقط حمایت می‌خواهد.».

بگویید توافقی، نه تضمینی

باستانی، نمایندۀ مردم تربت‌حیدریه، نیز در گفتگو با خبرنگار شهرآرا خبر منتشرشده درمورد معاون اداری و مالی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و خرید تضمینی زعفران را اصلاح کرد و گفت: «خریدی که قرار است صورت بگیرد توافقی است، نه تضمینی، و سایت‌ها اگر زده‌اند «تضمینی» اشتباه زده‌اند.».

این نمایندۀ مجلس شورای اسلامی زعفران در ادامه توضیح داد: «خرید تضمینی به معنای آن است که دولت ورود پیدا می‌کند در حالی که در خرید توافقی جهاد کشاورزی با توجه به شرایط بازار اقدام به خرید توافقی می‌کند و این خرید به منظور تنظیم بازار است.».

نمایندۀ مردم تربت‌حیدریه به خام‌فروشی زعفران و گردش مالی فراوری زعفران نیز اشاره کرد و گفت: «گردش مالی حاصل از فراوری زعفران مانند دارو و عطر و ادکن بالای ۷میلیارد دلار است اما گردش مالی این محصول در کشور ما ۵۰۰ میلیون دلار است و جای تعجب دارد که چرا دوست داریم خام‌فروشی زعفران داشته باشیم و به کشاورز فشار وارد ‌کنیم تا محصول خود را با قیمت اندک فروشد.».
www.saffronaghele.com
@saffronaghele
+۹۸۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶
اطلاعات به روز از زعفران وزرشک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *