آشپزی زعفران

طرز تهیه مسقطی زعفرانی

مسقطی بادام

شیرینی مسقطی یکی از شیرینی‌های محلی و معروف ایران است که اصل آن در استان لار در فارس قرار دارد. شیرینی مسقطی معمولاً از موادی مانند آرد، شیر، مغزهای خشک، روغن، زعفران و بادام تهیه می‌شود. این شیرینی در قالب لوزی‌های کوچک و شیرین سرو می‌شود. مسقطی در برخی موارد ممکن است با عسل و آجیل تزیین شوند. اگر به استان فارس سفر کردید می‌توانید مسقطی زعفرانی را به عنوان سوغات هدیه ببرید. با توجه به ریشه محلی این شیرینی، طعم و مزه آن بسیار متمایز و منحصربه‌فرد است و برای علاقه‌مندان به شیرینی‌های سنتی و خاص، تجربه‌ای لذیذ است.

اگر می‌خواهید برای درست کردن این مسقطی خوشمزه زعفران تهیه کنید می‌توانید از سایت زعفران عاقله نسبت به خرید زعفران قائنات که یکی از بهترین زعفران ها در ایران است اقدام کنید.

مسقطی زعفرانی پسته

طرز تهیه مسقطی زعفرانی شیرازی

مواد لازم:

نشاسته ۱ لیوان

گلاب نصف لیوان

شکر ۲ لیوان

اب سرد ۴ لیوان

خلال بادام و پسته به مقدار لازم

پودر هل به مقدار لازم

زعفران آب شده به میزان لازم

کره یا روغن ۱۰۰ گرم

طرز تهیه مسقطی زعفرانی شیرازی:

مرحله اول:

برای طرز تهیه مسقطی زعفرانی با نشاسته، در اولین مرحله باید نشاسته را حل کنید. برای این کار نشاسته را در ۲ لیوان آب سرد بریزید و هم بزنید تا حل شود.

به هیچ عنوان نشاسته را در آب گرم نریزید چون لخته شده و حل نمی‌شود.

مرحله دوم:

حالا شکر را با ۲ لیوان آب باقی مانده داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید.

مرحله سوم:

نشاسته که حل شد از صافی عبور دهید و داخل قابلمه آب و شکر بریزید. توجه داشته باشید که نشاسته را به آرامی به آب و شکر اضافه کنید. سپس گلاب و زعفران را نیز اضافه کنید. بهتر است زعفران آسیاب شده را داخل یخ بریزید تا رنگ آن به خوبی خارج شود.

مرحله چهارم:

حرارت را کم کرده و هر چند دقیقه یک بار محلول را هم بزنید. حدودا باید دو ساعت به آن زمان دهید. زمانی که غلظت آن مانند فرنی شد اگر دوست داشتید به آن خلال بادام و پسته اضافه کنید. اگر هم تمایل نداشتید از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم:

بعد از اینکه مسقطی زعفرانی یک مقدار سرد شد داخل ظرف بریزید و در یخچال بگذارید. بعد از آن می‌توانید به هر شکلی که دوست دارید آن را برش بزنید. نوش جانتان.

برای اطلاع از قیمت روز زعفران از همین سایت اقدام کنید.

مسقطی زعفرانی گردویی

طرز تهیه مسقطی زعفرانی گردویی

مواد لازم:

شکر ۱ و نیم پیمانه

کره ۲۰ گرم 

زعفران نصف قاشق چایخوری

پودر نارگیل ۱ پیمانه

گردو ۱ پیمانه

گلاب ۳ پیمانه

نشاسته ۱ پیمانه

طرز تهیه:

مرحله اول

برای تهیه مسقطی زعفرانی گردویی ابتدا شکر را با ۱ پیمانه گلاب مخلوط کنید و سپس از صافی عبور دهید و داخل قابلمه بریزید و بقیه گلاب را نیز به آن اضافه کنید. روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید.

مرحله دوم

شکر، زعفران دم کرده و کره را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شوند.

مرحله سوم

مواد را از روی حرارت بردارید و روی یک پلاستیک فریزر پهن کنید. هرچه ضخامت مواد بیشتر باشد مسقطی شما ضخیم تر می‌شود بنابراین مناسب سلیقه خود با هر ضخامتی که خواستید مواد را پهن کنید.

مرحله چهارم

باید سرعت خود را زیاد کنید تا مواد سرد نشوند و بتوان آن را لوله کرد. در این مرحله گردو خرد شده را روی مواد بریزید و پلاستیک را جع کنید و مواد را با پلاستیک لوله کنید. سپس پلاستیک را از کمی روی مواد بردارید تا بتواند روی مسقطی پودر نارگیل بریزید. سپس دوباره مسقطی را با پلاستیک بپوشانید و حداقل ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود. شما به هر شکلی که خواستید می‌توانید این مسقطی زعفرانی گردویی را درست کنید.

مسقطی زعفرانی گردویی

طرز تهیه مسقطی زعفرانی با نشاسته ذرت

برای تهیه مسقطی زعفرانی به همراه نشاسته ذرت، مانند روش تهیه مسقطی با نشساته معمولی عمل کنید و طبق همان پیش بروید. 

خوص زعفران در مسقطی زعفرانی

۱٫ آنتی‌اکسیدان قوی:

زعفران حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی مانند کروسین، پیکروکروسین و سافرانال است. این ترکیبات می‌توانند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو در بدن مؤثر باشند و از آسیب سلولی و التهابات محافظت کنند.

۲٫ سرشار از ترکیبات مفید:

زعفران حاوی مواد مفیدی مانند ویتامین‌ها (مانند ویتامین C و ویتامین B6)، مواد معدنی (مانند پتاسیم، کلسیم و آهن) و مواد گیاهی متعددی است که برای حفظ سلامتی بدن ضروری هستند.

۳٫ اثر ضد التهابی:

برخی ترکیبات موجود در زعفران در مسقطی زعفرانی، مانند کروسین، خواص ضد التهابی دارند. این خاصیت می‌تواند در کاهش التهابات بدن و بهبود شرایطی مانند التهاب مفاصل و سایر مشکلات التهابی کمک کند.

۴٫ اثر ضد افسردگی:

زعفران به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی شناخته شده است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در زعفران می‌توانند به بهبود خلق و روحیه کمک کنند و افراد را از افسردگی و اضطراب روانی راحت‌تر کنند.

۵٫ اثرات ضد سرطانی:

برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در زعفران می‌توانند در جلوگیری از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی مؤثر باشند. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد.

خرید زعفران آذین. زعفران آذین در بک گراند طوسی

زعفران آذین ۱ گرم

قیمت اصلی ۱۲۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۱۳,۰۰۰ تومان است.
افزودن به سبد خرید

۶٫ بهبود عملکرد مغزی:

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که زعفران در مسقطی زعفران می‌تواند عملکرد شناختی و حافظه را بهبود بخشیده و در کاهش خطر اختلالات مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون مؤثر باشد.

۷٫ کاهش علامت‌های قاعدگی:

برخی آزمایشات نشان داده‌اند که زعفران قابلیت کاهش علامت‌های قاعدگی مانند درد شکم، درد سینه و افزایش ترشحات را دارد.

۸٫ اثرات مفید بر قند خون:

مطالعاتی نشان داده‌اند که زعفران در مسقطی زعفرانی ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کند و در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر باشد.

۹٫ خواص ضد التهاب پوستی:

زعفران می‌تواند در کاهش التهاب پوست و مشکلاتی مانند آکنه، اگزما و خارش مؤثر باشد. برخی محصولات آرایشی حاوی زعفران نیز برای بهبود وضعیت پوست استفاده می‌شوند.

۱۰٫ اثرات ضد‌باکتریایی:

برخی ترکیبات موجود در زعفران، مانند سافرانال، خواص ضد‌باکتریایی دارند و می‌توانند در مقابله با باکتری‌های مختلف مؤثر باشند.

مهم است بدانید که مطالعات مربوط به خواص زعفران همچنان در حال ادامه است و در آینده ممکن است خواص جدیدی کشف شود.

بهتر است قبل از مصرف زعفران، با پزشک خود مشورت کنید تا از امنیت و ملاحظات لازم در استفاده از آن مطمئن شوید.

سخن آخر

اگر با این دستور مسقطی زعفرانی درست کردید حتما عکس آن را به صفحه اینستاگرام زعفران عاقله بفرستید تا استوری کنیم. می‌توانید در دایرکت عکس‌های خود را ارسال کنید.

شما می‌توانید باقی مقاله‌های آشپزی را نیز در صفحه وبلاگ مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *