آموزش زعفران

مهم‌ترین شرایط کاشت زعفران

کاشت زعفران در گلدان

همانطور که میدانید زعفران یک ادویه گرانبها و ارزشمند است و کسانی که زعفران کشت میکنند میتوانند اغلب سود بالایی از این ادویه کسب کنند. پس دانستن نکات شرایط کاشت زعفران برای کسانی که در قصد آن را دارند، ضروری و لازم است. لازم به ذکر است، یکی از مزایای کاشت زعفران این است که این گیاه نیاز به آب زیادی ندارد و میتواند در مناطق کم آب رشد کند. برای اینکه بدانیم کاشت زعفران به چه صورت است و بتوانیم به بهترین شکل آن را برداشت کنیم، باید اول در مورد آب و هوای مناسب کشت زعفران اطلاعات کسب کنیم.

شما میتوانید برای خرید زعفران اصل و با کیفیت از همین قسمت اقدام کنید.  همچنین می‌توانید قیمت امروز زعفران را در سایت عاقله ببینید. ما هر روز آخرین تغییرات قیمت را در سایت درج می‌کنیم.

زعفران در چه آب و هوایی کشت میشود؟

اکثر افراد زعفران را در آب و هوای گرم کشت کردند اما زعفران در آب و هوای سرد نیز قابل کشت است. 

به طور کلی زعفران دمای -۳۰ تا +۴۰ را میتواند تحمل کرده و رشد کند. و مناطقی که در ارتفاع ۴۰۰ تا ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارند، برای کشت زعفران مناسب هستند.

یکی از نکات شرایط کاشت زعفران این است که مناطقی که بیش از ۳۰ میلی متر در دهه دوم تابستان بارندگی دارند، برای کشت زعفران مناسب نیستند.

فصل مناسب کشت زعفران

پیاز زعفران دوره خواب و دوره بیداری دارد و بهترین زمان کاشت زعفران موقع خواب پیاز آن است.

پس بهترین فصلی که میتوانید زعفران بکارید، حدودا از اواخر خرداد تا اواخر شهریور ماه است. اما در هر منطقه ممکن است این زمان کمی متفاوت باشد:

  • مناطق سردسیر: آخر شهریور
  • مناطق نیمه گرمسیر: اوایل مهرماه
  • مناطق گرمسیر: اواخر مهرماه

پیاز مناسب کاشت

قبل از اینکه پیاز زعفران را تهیه کنید بهتر است بدانید پیاز قبل کشت باید ضدعفونی شود تا قارچ و کنه نداشته باشد. پس اگر بتوانید پیاز ضدعفونی شده با کیفیت تهیه کنید کارتان راحت تر است.

اگر نتوانستید پیاز ضدعفونی شده تهیه کنید باید در یک ظرف بزرگ مقداری آب با سمومی مانند تری تیزان، سرزان و... ترکیب کنید و پیاز ها را در آن بریزیدو. توجه داشته باشید بیش از حد پیاز ها را در ظرف نگذارید چون ممکن است بسوزند.

از نظر اندازه پیاز زعفران سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ دارد که بهتر است پیاز گوچک یا متوسط تهیه کنید زیرا بعد از چند سال حجم پیاز دو برابر میشود.

مقدار پیاز لازم برای هر متر، ۱ کیلوگرم است پس باتوجه به این موضوع باید مقدار پیاز مورد نیاز برای محیط کشت را محاسبه کنید.

کاشت زعفران در گلدان

خاک مناسب از شرایط کاشت زعفران

بهترین نوع خاک برای اینکه بتوانید در آن زعفران بکارید، خاک لومی شنی است. و ph مناسب خاک برای کشت حدود ۷ تا ۸ است. همچنین میزان شوری یا EC خاک باید زیر ۳۰۰۰ باشد.

آبیاری پیاز زعفران

همانطور که در اول مقاله گفته شد، زعفران گیاه کم آبی است و فقط پیاز آن در دوران رشد رطوبت نیاز دارد.

دوره‌ی رشد پیاز زعفران شامل دو مرحله‌ی گلدهی در فصل پاییز و تکثیر پیاز زعفران در زمستان و بهار است.

رطوبتی که پیاز زعفران نیاز دارد از طریق بارندگی تامین میشود اما در کل باید ۲ تا ۴ بار درسال زمین را آبیاری کنید. بهترین زمان آبیاری موقع گلدهی زعفران است که در مهرماه انجام میشود.

وقتی برای دومین بار زمین را آبیاری میکنید، هدف کوددهی است و باید بعد از برداشت گل از اواخر آبان تا اواسط آذر ماه صورت گیرد.

میزان بارندگی در طول زمستان در یک دوره‌‌ی بارش به پنجاه میلی‌متر نرسد باید مرحله سوم و چهارم آبیاری را در اسفند ماه و فروردین ماه انجام دهید. با رعایت این نکات برای کاشت و آبیاری زعفران می‌توانید محصول خوبی برداشت کنید.

کاشت زعفران در گلدان

مرحله اول:

اول از همه به این نکته توجه کنید که زمان کاشت زعفران در گلدان بهتر است اوایل خرداد باشد. ابتدا گلدانی که ۲۰ تا ۲۵ سانت عمق داشته باشد انتخاب کنید و حتما گلدان زهکشی خوبی داشته باشد که این مساله بسیار مهم است. شما می‌توانید کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی را نیز به همین روش انجام دهید.

مرحله دوم:

برای خاک گلدان خاکی استفاده کنید که سبک باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. توجه کنید خاک زیاد فشرده نباشد زیرا از جوانه زدن گیاه جلوگیری می‌کند.

مرحله سوم:

حالا نوبت کاشت پیاز زعفران است. در یک گلدان با عمق ۲۰ تا ۲۵ سانت حدود ۶ عدد پیاز بکارید و در گجلان مستطیل هم باتوجه به ابعاد آن هر پیاز را طوری بکارید که بین آن‌ها فاصله باشد. پیاز ها را از قسمت نوک تیز آن و در عمق ۲٫۵ تا ۵ سانتی بکارید و ۱۰ سانتی متر روی آن خاک بریزید.

 مرحله چهارم

بعد از اینکه زعفران را کاشتید آن را در مهر ماه آبیاری کنید. اگر در تابستان به آن آب بدهید رطوبت و دما باعث خرابی پیازها می‌شوند. و آخرین آبیاری باید بعد از اینکه گل‌ها را برداشت کردید حدود اواخر آبان باشد. بعد از این مراحل حتما رشد گیاه را زیر نظر داشته باشید و خاک آن را چک کنید تا زیاد از حد خشک نباشد. بعد از اینکه گل‌های زعفران را برداشت کردید، گلدان را در تابستان در جای خنک قرار دهید. به این ترتیب شما می‌توانید کاشت زعفران در خانه را انجام دهید.

زعفران خاتم 10 گرم عاقله
خرید زعفران طرح گلبرگ عاقله
خرید زعفران طرح قلب عاقله

کاشت زعفران در جعبه

برای اینکه زعفران را در جعبه بکارید می‌توانید مانند گلدان عمل کنید. فرق ندارد جعبه پلاستیکی یا چوبی باشد فقط مهم است که زیر آن سوراخ داشته باشد. پیاز ها را بهتر است خرداد تا شهریور ماه در خاک بکارید. اگر می‌خواهید کاشت زعفران بدون خاک و درآمد کاشت زعفران در منزل رابدانید می‌توانید مقاله‌ی زعفران گلخانه‌ای را مطالعه کنید.

سخن پایانی

امیدواریم با رعایت نکات لازم برداشت خوبی از زمین زعفران خود داشته باشید و بتوانید فروش خوبی نیز داشته باشید.

بعد از برداشت زعفران لازم است آنها را خشک کنید. ما در زعفران عاقله مقاله ای با نام " ۶ روش آسان خشک کردن زعفران" داریم که می‌تواند به شما در به کار بردن بهترین روش کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *