آموزش زعفران

شرایط نگه‌داری زعفران در انبار بورس کالا

شرایط نگه داری زعفران در انبار بورس کالا

۱۵زعفران یکی از ارزشمندترین ادویه‌ها در جهان است و در کشوری مانند ایران به عنوان یک محصول استراتژیک شناخته می‌شود. با توجه به اهمیت اقتصادی و تجاری زعفران، نگهداری صحیح این محصول در بورس کالا امری بحرانی است. برای اینکه زعفران کیفیت خود را از دست ندهد نگه‌داری آن از اصول و شیوه‌های متفاوتی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی شرایط نگهداری زعفران در بورس کالا پرداخته می‌شود و راهکارهایی برای افزایش کیفیت و دقت در نگهداری ارائه می‌شود.گروه تولید و صادرات زعفران عاقله با در دست داشتن تیمی مجرب به همراه آزمایشگاه تخصصی همیشه با کیفیت‌ترین زعفران را در اختیار مشتریان خود در سراسر کشور قرار می‌دهد.

شرایط بورس کالا برای محل انبار زعفران

  • جاده های دسترسی به انبار و محل عبور و مرور خودروها باید دارای سطح حرکتی صاف و با عرض حداقل ۳٫۶ متر باشد.
  • محل انبار در منطقه شهری، صنعتی و تجاری قرار داشته باشد.
  • ارتفاع مناسب از سطح زمین های اطراف برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت زمین به انبار وجود دارد. (ارتفاع کف انبار حداقل ۱ متر بالاتر از سطح زمین باشد)

قوانین بورس زعفران برای تحویل کالا

امکانات و محل مناسب برای تحویل کالا و تحویل دهی کالا وجود داشته‌باشد. انبار دارای اتاق کار توزین کالا باشد. ( روشنایی و نور کافی در محل تحویل کالا و تحویل دهی کالا وجود داشته باشد. میز نمونه برداری مناسب وجود داشته و قابل شستشو باشد. اتاق کار توزین کالا وجود دارد.)

استاندارد کف انبار در بورس کالا

  • کف انبار مقاوم و دارای تحمل فشار وزن کالا باشد.( کف انبار از بتن مقاوم با ضخامت ۵ الی ۱۱ سانتیمتر و به تناسب محصول دارای تحمل فشار کافی باشد.)
  • پاکیزه. خشک و عاری از هر گونه رطوبت و نم زدگی و ترک خوردگی باشد. (کف انبار پاکیزه بوده و هیچ گونه ضایعات، زباله و نشانه های رطوبت و نم زدگی مشاهده نشود.)
  • قفسه بندی فلزی (برای محصول بسته بندی شده) وجود دارد. (قفسه بندی فلزی مورد نیاز به تناسب مساحت محیط انبار می باشد.)
  • دارای شیب ملایم و مناسب به منظور سهولت خروج آب حاصل از شستشو از انبار و جلوگیری از راکد ماندن آب، می باشد. (انبار باید دارای کف شور باشد و کنترل شیب از طریق فیزیکی انجام گیرد.)

شرایط دیوار و سقف انبار در بورس کالا

  • سقف و دیوار داخلی از مصالح غیرقابل نفوذ و غیرقابل اشتعال باشد. (جنس سقف و دیوارها از بتن و سنگ مستحکم یا سرامیک و کاشی و سایر مواد غیرقابل نفوذ و اشتعال باشد.)
  • ارتفاع انبار مناسب باشد. (ارتفاع انبار از کف تا سقف حداقل ۳ متر بوده.)
  • کنترل و پیش بینی تمهیدات لازم برای عدم نفوذ آب باران و یا ترکیدگی لوله های آب و فاضلاب از سقف و دیوار صورت پذیرفته است. (بر اساس مشاهده ظاهری، سقف و دیوارها سالم و بدون درز باشند.)

استاندارد‌های درب‌ و پنجره‌های انبار

  • انبار دارای درب اصلی برای ورود و خروج کالا بوده.( بر اساس مشاهده دارای درب مناسب باشند. عرض درب حداقل ۱۲۱ سانتیمتر باشد.)
  • برای جلوگیری از ورود حشرات و پرندگان، کلیه پنجره ها دارای تور سیمی و مشبک فلزی می باشد.
  • کنترل و پیش بینی تمهیدات لازم برای عدم نفوذ آب از درب و پنجره صورت پذیرفته است. ( درب و پنجره ها سالم و بدون درز و شکستگی و قابلیت مسدود شدن کامل را داشته باشند.)
  • درب ها از جنس فلزی ایمن و ضد سرقت و در موقع بسته شدن باید کاملا چفت و قفل شوند و ناحیه زیرین درب ها همسطح با کف باشند.
  • درب مجزا جهت خروج اضطراری وجود داشته باشد. عرض دربها حداقل ۱۲۱سانتیمتر باشد.

استاندارد های نگه داری زعفران

تهویه هوای انبار

  • انبار مجهز به هواکش یا سیستم تهویه هوای مطبوع باشد.( هواکش ها یا سیستم های سرمایشی و قطعی گرمایشی (اسپیلت) انبار مشاهده شود).
  • همه هواکش ها سالم باشند. و به درستی کارکرد داشته باشند.

اصول تاسیسات زیربنایی بورس کالا

  • دسترسی به آب اعم از لوله کشی شهری، و دسترسی به برق اعم از شبکه برق سراسری یا نیروگاه اختصاصی داشته باشد. امکانات اینترنت وجود داشته باشد.
  • داخل انبار و محوطه دارای نور کافی و مناسب باشد.

انبار اطفاء حریق وسایل

  • وسایل اطفاء حریق به شرح کپسول آتش نشانی و سیستم مرکزی یا سیستم های هشداردهنده اعالم حریق مشاهده شود.
  • تائیدیه‌های لازم برای امکانات اطفاء حریق همواره بایستی به روز باشند. تصویر گواهینامه های کالیبراسیون امکانات اطفاء حریق را گرفته باشید.
  • کارکنان، آموزش های الزم را برای اطفای حریق را گذرانده باشند. مدارک و گواهینامه برگزاری دورههای آموزشی کارکنان ارائه شود.

ایمنی انبار در بورس کالا

  • انبار باید بصورت ۹۱ ساعته تحت حفاظت فیزیکی ( نگهبان/ها) مجهز به سالح گرم باشد. قرارداد نگهبان ها با انباردار مشاهده گردد. تعداد نگهبان برای هر شیفت کاری حداقل یک نفر و نسبت به وسعت و ظرفیت انبار، ممکن است چند نفر باشند نیز بررسی شود.
  • حفاظت فیزیکی مجهز به ملزومات مورد نیاز نگهبانی باشد. تجهیزات دفاعی مجوزدار از قبیل سالح گرم، باتوم، شوک الکتریکی و ….و ملزومات مورد نیاز نگهبانی از قبیل چراغ قوه مجهز به آویز، نورافکن برای دید بهتر، وسائل شب نما جهت نصب روی درب ورودی، تابلوی دستی ایست، موانع ایست و بازرسی، سوت، وسایل ارتباطی مثل تلفن و بی سیم، لباس ویژه نگهبانی مشاهده شود.
  • دوربین مدار بسته باید در انبار و محوطه آن موجود بوده و امکان دسترسی به آن برای بورس فراهم باشد.
  • دوربین مدار بسته سالم، و در همه نقاط خطر پذیر نصب شده. نصب بودن در محل درب اصلی ، محل تردد ماشین آلات و افراد، داخل انبار، باسکول، محل تخلیه و بارگیری بررسی شود.
  • دوربین های مدار بسته نصب شده، جهت پوشش ماشن آلات، پرسنل و درب اصلی و داخل انبار در زاویه دید مناسب می باشند.
  • سیم کشی برق باید بصورت صحیح و ایمن و به صورت توکار یا روکار از کانال های مربع شکل باشد.
  • علائمهشدار دهنده از قبیل: استعمال دخانیات ممنوع – خطر آتش زایی- ورود افراد غیر مسئول ممنوع  نصب شده باشد.

استاندارد تجهیزات انبار در بورس کالا

  1. امکانات توزین نظیر ترازو وجود داشته باشد.
  2. ترازوی دیجیتالی حساس کالیبره باشد. مدارک آخرین گواهینامه کالیبراسیون را موجود داشته باشید.
  3. پادری ورودی انبار وجود داشته باشد. مشاهده پادری ها در جلو درب های انبار برای کاهش انتقال آلودگی به محیط داخلی نگهداری زعفران موجود و همچنین وجود کفش های مخصوص جهت استفاده برای ورود به انبار اصلی را دارا باشید.
  4. انبار مجهز به قفسه بندی مناسب بوده. وجود مشهود فضا و محل کافی و قفسه بندی مناسب برای چیدمان انواع زعفران موجود باشد.
  5. امکانات و تجهیزات ثبت مداوم دما و رطوبت موجود باشد. وجود دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی محیط انبار با قابلیت نمایش حداقل و حداکثر تغییرات را داشته باشید.
  6. دفتر کار جهت استقرار سامانه با تجهیزات لازم موجود باشد، دفتر کار و تجهیزات پاکیزه و مرتب باشد. تجهیزات شامل کامپیوتر متصل به اینترنت سریع، با مشخصات ۴ گیگ رم و ویندوز xp یا ،۷ آخرین نسخه اینترنت IE یا نرم افزار فایرفاکس، گوگل کروم، نرم افزار نسخه ۲۲ یا بالاتر player flash Adob ، تلفن، فاکس و پرینتر مشاهده شود.
  7. نیروی انسانی لازم و مجرب وجود داشته باشد. قرارداد نیروی انسانی از جمله مسئول فنی انبار و کیفی محصول را آماده داشته باشید.
  8. سیستم نقل و انتقال و جابجایی مناسب کالا متناسب با نوع کالا وجود داشته باشد. امکانات موجودی انبار متناسب با نوع بسته بندی کالا و سایر تجهیزات مورد نیاز جابجایی مشاهده و بررسی شود.
  9. ملزومات ارزیابی کیفی کالا وجود داشته‌باشد.  مدارکی شامل بکارگیری خدمات آزمایشگاهی انباردار با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی موجود و با بکارگیری کارشناس ارزیابی کنترل کمی و کیفی کالا -یا انعقاد قرارداد همکاری با یکی از آزمایشگاههای مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران داشته باشید.
  10. راهنمای ساختمان انبار و ساختمان اداری نصب شده باشد. علائم راهنمای انبار و ساختمان اداری مشاهده شود.
  11. انبار دارای اتاق قرنطیه جهت نگهداری زعفران قبل از ورود به انبار می باشد.

سابقه فعالیت

سابقه پذیرش انبار و همکاری با بورس بررسی شود.

نتیجه‌گیری

برای اینکه انبار شما تمامی شرایط نگه‌داری زعفران را در بورس کالا داشته باشد باید موارد بالا را رعایت کنید. اما برخی از موارد دارای اهمیت بیشتری هستند به طور مثال نکات مربوط به تجهیزات و ایمنی انبار از وزن بیشتری برخوردادند. بعد از آن به ترتیب، دیوار و سقف، پنجره‌ها و کف انبار از اهمیت بیشتری برخوردارند.

نکته : مواردی که در مقاله با رنگ متفاوت نشان داده‌شده‌اند باید حتما رعایت شده‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *