اخبار زعفران

مجله خبری عاقله/ چرا امارات رقیب صادراتی زعفران ایران شد؟

ایران بیش از نیمی از زعفران دنیا را تامین می‌کند، اما جالب است بدانید که در جهان اسپانیا را به عنوان بزرگترین صادر کننده زعفران می‌شناسند. علت این موضوع چیست؟ همراه ما در ادامه این مجله خبری از سایت زعفران عاقله باشید تا به پاسخ این سوال برسیم. ما هر هفته پنجنشبه در مجله خبری عاقله تمامی تحولات دنیای زعفران را بررسی خواهیم کرد.

برای شنیدین پادکست مجله خبری زعفران عاقله فایل صوتی زیر را گوش دهید.

مجله خبری عاقله

خام فروشی زعفران بلای جان کشاورزان

در هفته اخیر دو تن از افراد تاثیر گذار در حوزه زعفران به درباره خام فروشی این محصول و عواقب آن صحبت کردند. در ادامه مجله خبری به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت، یکی از اعضا هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگوی خبری خود به این موضوع اشاره داشت.

در سال ۱۴۰۱، هنگامی‌که خرید تضمینی زعفران از کشاورزان شد، دلار ۲۸ هزار تومان بود. اما هنگامیکه به آنها پولشان پرداخت شد، دلار به ۵۰ هزار تومان رسید، که این نشان دهنده آن است که چیزی از فروش زعفران به دست کشاورزان نرسیده است.

همین موضوع باعث خواهد شد که کشاورزان برای اینکه متضرر نشوند به فکر خام و فله فروشی محصول خود بیفتند. در نتیجه کشاورزان از سود اصلی خود که از بسته‌بندی و فراوری محصولات کشاورزی به دست می‌آید باز خواهند ماند. کشورهای دیگر مانند اسپانیا و امارات که مقصد‌های اصلی خرید زعفران فله از ایران هستند. این کشورها با بسته بندی و فراوری این محصول، ارزش افزوده بسیار بیشتری از چیزی که از کشاورزان ایرانی میخرند به جیب می زنند!

جالب است بدانید که کشور عمان در سال گذشته مبادلات تجاری‌اش با ایران را ۵۰% افزایش داده است. طبق آخرین آمار حدود ۸۵۰ میلیون دلار اخیرا ایران با عمان مبادله تجاری داشته است که حدود ۴ میلیون دلار ان مربوط به محصول زعفران است. جذابیت خرید زعفران ایران برای کشورهای خلیج فارس به قدری است که کشور امارات بدون داشتن هیچ سطح کشت زعفرانی در حال رقابت با ایران بر سر صادرات این محصول است. منبع تامین زعفران امارات کجاست؟ درست متوجه شدید، ایران!

تغییرات قیمت زعفران در این هفته

قیمت زعفران در هفته جاری در برخی از انواع آن افزایش داشته است. به طور مثال: زعفران سوپر نگین اتویی اوایل هفته را با قیمت کیلویی ۴۰ میلیون تومان شروع کرد و تا آخر هفته به کیلویی ۴۴ میلیون تومان رسید. برای اطلاع لحظه‌ای از قیمت روز زعفران عاقله می‌توانید به سایت ما و قسمت مخصوص اعلام قیمت زعفران مراجعه کنید. همچنین در این هفته اخباری مبنی بر فروش و عرضه زعفران در  صندوق‌‎های بورس کالا منتشر شده است که نشان می‌دهد ۴۶ میلیارد تومان زعفران در بورس کالا معامله شده.

پایان قصه

در این پادکست از زعفران عاقله تلاش داشتیم که اخبار مهم حوزه زعفران را پوشش دهیم. با توجه به چالش‌ها و نکاتی که در این مجله خبری به آن پرداختیم، پیشنهاد شما برای رفع این چرخه معیوب تولید تا مصرف زعفران چیست؟ البته لازم به ذکر است برند زعفران عاقله تمامی تلاش خود را برای استفاده از ارزش افزوده این محصول استراتژیک کرده است. ما همواره برای توسعه محصولات خود چشم‌اندازهای ویژه‌ای می‌چینیم تا سهم ایرانی را مطابق با چیزی که لیاقت دارد، افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *