اخبار زعفران

کاهش صادرات زعفران افغانستان

صادرات زعفران به افغانستان- خانومی با دستکش درحال برداشتن کلاله های زعفران

اتحادیه زعفران افغانستان اعلام کرده است که به دلیل توقف پروازها بین افغانستان و بسیاری از کشورها، صادرات زعفران این کشور به بازارهای اروپا و آمریکا ممکن نیست. قبلاً، این صادرات به شکل مستقیم و عادی انجام می‌شد، اما اکنون با محدودیت‌های پروازی، تولیدکنندگان مشکلاتی در صادرات زعفران خود مواجه هستند.

برای حل این مشکل، دانمارک یک پروژه با هزینه بیش از یک میلیون دلار راه‌اندازی کرده است تا زمینه فروش زعفران افغانستان در بازارهای اروپا و آمریکا فراهم شود. این پروژه توسط مسئول موسسه حمایت کننده، خالد ودان، پیگیری می‌شود. او اعلام کرده است که زعفران افغانستان در حال حاضر بازار فروش مناسبی ندارد و به کشورهای همسایه نیز صادر نمی‌شود. تمرکز اصلی این مسئول در حال حاضر بر یافتن بازار فروش در اروپا است.

همچنین، چندین زعفران‌کار در هرات نیز از چالش‌ها در سیستم بانکی افغانستان خبر داده‌اند. به علت این مشکلات مالی، دریافت پول زعفران صادراتی از کشورهای مختلف دشوار شده است. مسئولان شرکت‌های تولید کننده زعفران در هرات نیز به مشکلات مالی اشاره کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که تاکنون دریافت پول به حساب بانکی شرکت‌ها انجام نشده است.

جلیل احمد کریمی، مسئول شرکت تولید کننده زعفران در هرات، اظهار داشته که این شرکت‌ها در عرصه بازاریابی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند و دسترسی به بازارهای بین‌المللی کم است، زیرا ارتباطات هوایی و زمینی با مشکلاتی همراه است.

به گفته سرپرست امور زراعتی ریاست زراعت و آبیاری هرات، بصیراحمد طبیب، اگر بازاریابی خارج از کشور صورت گیرد، صادرات زعفران به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بر اساس آمار اتحادیه ملی زعفران‌کاران، بیش‌تر از ۹۰ درصد زعفران افغانستان در هرات تولید می‌شود و امسال حدود ۸٬۰۰۰ هکتار زمین زعفران کشت شده و بیش‌تر از ۱۹ تن زعفران به دست آمده است.

منبع خبری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *