آموزش زعفران, اخبار زعفران

حرف مردم برای خرید زعفران

امتیاز دهید

#حرف_مردم_

✳️صحبتی درباره ی خرید تعاونی زعفران خشک

با شروع فصل زعفران ،دلالان برای کسب سود بیشتر و نادیده گرفتن زحمات و مخارج کشاورز قیمت خرید را کاهش دادند…
بنظر می رسد با ورود تعاونی های خرید ورق برگشت. دلالان ، تعاونی را موی دماغ خود می بینند و سعی دارند با ترفندهایی از فروش زعفران کشاورزان به تعاونی ها جلوگیری کنند.
🆔 @saffronaghele
از آن جایی که تعاونی کف قیمتی خرید را ۴ میلیون و ۳۰۰ قرار داده است و ضمنا در هر دو روش قطعی و امانی خرید بصورت اقساطی انجام می شود.یعنی ۳۰درصد یا ۴۰ درصد قیمت زعفران به کشاورز پرداخت می شود و الباقی بعد ۳ الی ۴ ماه پرداخت می شود دلالان با مقداری افزایش قیمت ها به گونه ای که خرید نقدی آنها بر قیمت خرید اقساطی تعاونی چربش داشته باشد ، عملا تعاونی را از دور رقابت خارج کنند. اتفاقی که ما پیش بینی کرده بودیم و همین گونه هم تا کنون شده است‌. کمترین اثر حضور سازمان جهت خرید محصول این بوده است که جو رقابتی بین دلال ها و سازمان تعاون ایجاد گردیده و همین رقابت هم اکنون نمود پیدا کرده است و اثر مثبت خود را گذاشته است.
البته تعاونی به مثابه ی یک پشتیبان و با هدف جلوگیری از کاهش مداوم قیمت ها و حمایت از کشاورز وارد گود شده است.تا هر زمان لازم دید از سودجویی بیش از حد دلالان جلوگیری کند و بنظر می رسد در این راه موفق نیز بوده است.

البته بنظر می رسد حضور تعاونی جهت خرید محصول با قیمت های ثابت ،شوک مثبت برای افزایش بیش از پیش قیمت ها را می گیرد .به عبارتی هم اکنون دلالان با کمی افزایش قیمت، خرید تعاونی را از دور خارج کرده اند. و اگر محصول به دلایلی افزایش قیمتی داشته باشد باز هم سود به جیب دلالان خواهد رفت.مگر اینکه تعاونی هم قیمت های اعلامی خود را افزایش دهد و این رقابت به سود کشاورزان خواهد بود. در غیر اینصورت باز هم دلالان با کمی افزایش قیمت ها بازار را در دست خواهند گرفت.و همینگونه نیز شده است.
ادعای خرید تعاونی گل زعفران فقط از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کرد و بنظر می رسد فعلا در رقابت با بازار از دور خارج شده است

شرکت تعاونی کشاورزی عاقله قهستان ثبت ۱۳۵۰شناسه
@saffronaghele

۰۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *