آموزش زعفران, اخبار زعفران

زعفران ایران در حال نابودی

امتیاز دهید

با کمال تاسف باید عرض کنم طبق اطلاعاتى که توسط فعالین هلندى، اسپانیایى و فرانسوى
و در مسیر یک مشارکت علمى، پژوهشى در اختیار بنده قرار گرفته
اینده نه چندان خوبى براى زعفران و معاش کشاورزان زعفران، طى سالهاى اتى رقم خواهد خورد . کما اینکه افت بیش از یک میلیونى قیمت زعفران ، با رسیدن تولید به حدود ٣٠٠تن ( اشباع بازار) از نشانه هاى اولیه ان است . ضمن ارسال برخى از مستندات مربوط به هدف گذارى هلند و اسپانیا توجه شما را به این نکته معطوف میدارم چنانچه هرچه زودتر نسبت به اصلاح الگوى زراعت و فراورى محصول اقدام ننماییم باید منتظر فاجعه سال ٨۴ براى زعفران و در نتیجه تضعیف معاش مردم مناطق و شهرهاى زعفرانخیز کشور باشیم . توصعه مکانیزاسیون در زراعت و فراورى زعفران . مزید بر کاهش قیمت تمام شده ، باعث افزایش کیفیت و رفع الودگى خواهد شد و این همان نکته کلیدى است که با احقاق ان دیگر نباید نگران افزایش تولید و بر هم خوردن عرضه و تقاضا بود و همچنین نیاز به توصعه کاشت ، خود به معنى ایجاد اشتغال است . انچه تا کنون مانعى بوده بر سر برندینگ و عدم افزایش تقاضاى جهانى ، الوده بودن و ارگانیک نبودن محصول است ، حال انکه با استفاده از روشهاى تولید مکانیزه حتى اگر سرانه مصرف جمعیت ٧/۵میلیاردى جهان در هر سال فقط
٢/ گرم به عنوان غذا، دارو، چاشنى و رنگ باشد . بالغ بر١۵٠٠تن زعفران مورد نیاز است که فعلا صنایع دارویى کلاسیک و غیر سنتى از استفاده ان به دلیل عدم انطباق با موازین لازم محرومند . انچه هلند و اسپانیا و فرانسه در پى آنند همین نکته کلیدیست .
متاسفانه روش تولید زراعى و فراورى زعفران مانع بزرگیست براى بازاریابى
متنوع تر از آنچه تا کنون انجام شده ،
باید بپذیریم که بازار مصرف داخلى و خارجى این محصول در زمینه هاى غذایى ( البته با توجه به اعمال محدودیتهاى نظارتى بهداشتى و کیفى در کشورهاى مقصد) به حد اشباع رسیده و چنانچه اقدام لازم در راستاى افزایش و تثبیت کیفیت ، با هدف ایجاد بازار هاى جدید ، صورت نگیرد فاجعه در راه است. !!!!

شرکت تعاونی کشاورزی عاقله قهستان ثبت ۱۳۵۰

۰۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶

۰۹۳۶۴۵۶۸۳۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *