آموزش زعفران, اخبار زعفران

استاندارد اجباری زعفران

عزم بخش خصوصی و تردیدهای دولتی در اجرای “استاندارد اجباری زعفران”
@saffronaghele
www.saffronaghele.com
استاندارد اجباری زعفران مصوبه شورای عالی استاندارد را گرفته اما هنوز در روزنامه آگهی نشده و به اطلاع‌رسانی‌های مربوط به آن صورت نگرفته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده و همچنین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زعفران در جهان بوده و این محصول در واقع یکی از محصولات راهبردی کشور هم در حوزه بازار داخل و هم در حوزه صادرات است.
با این حال همواره عواملی مانند فعالیت زیرپله‌ای‌ها در تجارت زعفران هم در بازار داخل و هم در بازار خارج سبب می‌شود که سلامت و شُهرت این محصول ایرانی به خطر افتاده و برای آن مشکلاتی به وجود آید که گاهی شاید نتوان آنها را رفع کرد.
در این میان درگیری‌های زیادی بین تولیدکنندگان صنعتی زعفران و صادرکنندگان اصلی و دلالان و توزیع کنندگان به صورت زیرپله‌ای وجود داشت و بخش خصوصی مدت زمان زیادی به دنبال ممنوعیت فروش فله زعفران و اجباری کردن استاندارد آن بودند که این مهم اکنون به انجام رسیده و در حال طی کردن مراحل نهایی خود است.
واحدهای فروش زیرپله‌ای‌ زعفران از بین می‌روند
غلامرضا میری؛ نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: این موضوع که استاندارد برای فاکتورهایی به جز رنگ زعفران در حال تدوین و اجباری شدن است صحیح بوده و بخش خصوصی و به ویژه کارخانجات بسته بندی این محصول از این موضوع بسیار خوشحال هستند.
وی ادامه می‌دهد: در واقع بنا بر این شده که به تدریج تمام زعفران‌های فله‌ای از بازار جمع‌آوری شده و کارگاه‌های بسته‌بندی زعفران نیز مجوز خود را از مراجع ذی‌صلاح بگیرند که باید برای این امر استانداردهای لازم را داشته باشند و فاکتورهای مورد نظر در زعفران را نیز اندازه‌گیری کنند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی بیان می‌کند: البته باید در نظر داشت این طرح باید به صورت تدریجی و در چند مرحله انجام شود تا بازار دچار اختلال نشده و مشکلی در این حوزه به وجود نیاید.
میری خاطرنشان می‌کند: این موضوع چند مزیت دارد؛ نخست اینکه ما در کشور ۴۵۰ تُن ظرفیت بسته‌بندی داریم در حالی که میزان تولید زعفران بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن است به عبارت دیگر اجرای این طرح می‌تواند ظرفیت‌های خالی را پر کرده و تعداد اشتغال و سود این کار را در حوزه‌های اقتصادی افزایش دهد.
وی تأکید می‌کند: همچنین سلامت محصولات تضمین شده و در بازار داخلی برای مصرف‌کنندگان مشکلی به وجود نیامده و علاوه بر این اعتبار زعفران ایرانی در مقابل شرکای خارجی و حوزه بازار بین‌المللی نیز حفظ شده و در این زمینه نیز دچار مشکل نمی‌شویم.
نایب رئیس شورای ملی زعفران بیان می‌کند: تعداد زیادی از تولیدکنندگان باکیفیت زعفران که به صورت صنعتی به این امر مبادرت دارند و حتی در رکود نیز واحد خود را حفظ کرده‌اند در وضعیت فعلی که عده‌ای زعفران بدون کیفیت و آلوده را وارد بازار می‌کنند دچار آسیب شده که تأیید این طرح می‌تواند از این موضوع پیشگیری کند.
زعفران سالم؛ احترام به حقوق مصرف‌کننده
علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در همین زمینه می‌گوید: کسانی که به صورت صنعتی و با برند اقدام به تولید زعفران می‌کنند به موضوعی توجه ویژه دارند که آن احترام به حقوق مصرف‌کننده بوده و نماد این موضوع نیز تولید زعفران سالم و مرغوب به عنوان یک ادویه و ماده دارویی است که بدون تقلب به دست افراد برسد.
وی ادامه می‌دهد: باید در نظر داشت با خواص متعدد دارویی که زعفران دارد مصرف آن برای همه جامعه یک امر بسیار مناسب است که زعفران تقلبی این اعتبار را خدشه‌دار می‌کند.
مدیرعامل صندوق توسعه صادرات بیان می‌کند: کشور ما ۹۶ درصد زعفران را در دنیا تولید می‌کند و ما باید بتوانیم بازار خود را سالم‌سازی کنیم تا اعتماد شرکای خارجی را جلب کرده و بتوانیم از این محصول انتفاع مالی داشته باشیم.
شریعتی مقدم می‌افزاید: استاندارد اجباری زعفران تدوین شده و برنامه‌هایی برای پیشگیری از توزیع زعفران‌های بسته‌بندی شده در کارگاه‌های زیرپله‌ای در دستور کار قرار گرفته و فعالان این صنعت امید دارند که در اجرا نیز فعالیت‌های مناسبی صورت گیرد.
استاندارد اجباری زعفران هنوز آگهی نشده است
علیرضا جمیع مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در همین زمینه می‌گوید: استاندارد اجباری زعفران مصوبه شورای عالی استاندارد را گرفته اما هنوز در روزنامه آگهی نشده و به اطلاع‌رسانی‌های مربوط به آن صورت نگرفته است.
وی ادامه می‌دهد: بعد از اینکه در روزنامه آگهی شود به هر تقدیر زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن ایجاد شده و برای آن اقدامات لازم اجرایی می‌شود.
زمان نامعلوم اجرای استاندارد اجباری زعفران
علی باخرد رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *