آموزش زعفران

آفت زعفران چیست؟

آفت های زعفران. پیاز زعفران که خراب شده در دست یک مرد است.

زعفران یکی از ارزشمندترین ادویه‌ها در جهان است و از طرفی به دلیل شرایط خاص کشت و نگهداری، به آفت‌ها و بیماری‌های مختلفی مستعد است. اگر پیاز زعفران را هر از چندگاهی چک کنید می‌توانید قبل از اینکه آفت های زعفران، پیاز را درگیر کند آن را شناسایی کنید و از بین ببرید. در زیر به برخی از آفت‌ های زعفران و بیماری‌هایی که ممکن است در مزارع زعفران رخ دهند، اشاره شده است.

شما برای خرید زعفران اصل می‌توانید از همین قسمت اقدام کنید. زعفران عاقله از قائن می‌آید و جزو بهترین زعفران‌ها است. همنیطور اگر تمایل داشتید قبل از خرید زعفران از قیمت آن مطلع شوید می‌توانید به صفحه قیمت امروز زعفران بروید.

مبارزه با جوندگان

جوجه تیغی

جوجه تیغی برای پیاز زعفران خطر محسوب می‌شود و آن را از خاک بیرون می‌کشد.

راه‌های مقابله با جوجه تیغی

برای مقابله با این حیوان باید لانه او را پیدا کرد و سپس از قرص برنج یا دود اگزوز برای خفگی او استفاده کرد.

همچنین می‌توان از قرار دادن سم و تله در نزدیکی لانه آنها به مقابله با جوجه تیغی پرداخت.

یک راه دیگر برای از بین بردن جوجه تیغی آن است که حدود ۱ گرم پنه را سر یک چوب بپیچید و به محلول کلروپیکرین آغشته کنید و در لانه جوجه تیغی قرار دهید. گازی که از این محلول متصاعد می‌شود باعث از بین رفتن جوجه تیغی‌ها شده و خطر آنها از بین می‌رود.

خرگوش

خرگوش یکی از عمده ترین خطرات برای زمین زعفران است. موش ورامین، موش خانگی، موش کور، موش صحرای و موش دوپای کوهستانی از انواع موش‌هایی هستند که به زمین آسیب می‌زنند. 

راه‌های مقابله با موش

برای از بین بردن موش مانند راه‌هایی که برای از بین بردن جوجه تیغی انجام شد می‌توانید عمل کنید. همچنین با استفاده از آربین نیز می‌توانید خطر موش را کاهش دهید. آربین حیوانات خونگرم را از زمین دور می‌کند. برای استفاده از آن، یک پارچه را  به آربین آغشته کنید و در فاصله ۶ متری با ارتفاع ۱ متر از سطح زمین نصب کنید.

خرگوش 

خرگوش نیز از حیواناتی است که می‌تواند به زمین آسیب بزند و خسارت وارد کند. خرگوش برگ های سبز زعفران را خورده و به پیاز آن آسیب وارد می‌کند.

راه‌های مقابله با خرگوش در مزارع زعفران

برای جلوگیری از خطر خرگوش مانند راه‌هایی که برای جوجه تیغی و موش گفتیم می‌توانید عمل کنید. همچنین با حصار کشیدن زمین، خطر این جانور کاهش می‌یابد.

خرگوش از آفت های زعفران. دوخرگوش سفید در زمین

قارچ و باکتری

قارچ ریزوکتونیا

این قارچ زعفران باعث از بین رفتن تدریجی ریشه می‌شود و لکه‌های سفید کوچکی روی پیاز زعفران ایجاد می‌کند. وقتی این قارچ رشد کند باعث ایجاد کپک‌های بنفش روی پیاز شده و پیاز زعفران میپوسد.

پیشگیری:

  • استفاده از تناوب زراعی
  • جدا کردن پوشال‌های اضافی از دور پیاز زعفران و ضدعفونی کردن آن قبل از کشت
  • ضدعفونی کردن بنه و قرار دادن آن به مدت ۱ تا ۳ دقیقه در محلول درصد سولفات مس 

از بین بردن قارچ ریزوکتونیا

  • ضدعفونی کردن زمین با سولفور کربن
  • درآوردن پیازهای آلوده و نابود کردن آنها
  • برداشتن غلاف‌های زعفران

تریپس

این آفت پشت برگ‌های زعفران دو شیار عمیق ایجاد می‌کند که در آن تخمک گذاری پوره و حشرات انجام می‌شود. 

پوره و حشرات اپیدرم را خراش می‌دهند و از شیره سلولی استفاده می‌کنند. و همین آفت ناقل بیماری‌های دیگر است.

علائم این آفت لکه‌های سفید و زرد روی برگ‌های زعفران است و به صورت غیرمستقیم روی محصول سال آینده تاثیر می‌گذارد.

باکتری بورخلدریا

این باکتری باعث می‌شود گل و برگ‌ها نتوانند از خاک بیرون بیایند و رشد کنند. این باکتری علاوه بر زعفران به برنج، ذرت و پیاز هم آسیب می‌زند.

خسارت این باکتری در پاییز و زمستان ظاهر شده و روی برگ‌ها و پیاز زعفران لک ایجاد می‌کند. همچنین پیاز زعفران به رنگ قرمز یا قهوه ای تغییر رنگ می‌دهد و له و خشک می‍شود.

روش‌های پیشگیری

  • جدا شدن پیاز‌های آلوده از سالم
  • استفاده نکردن از پیازهای انبار شده به علت وجود رطوبت و گرمای زیاد
  • نبود حفره یا پوسیدگی در پیاز زعفران

بهترین قارچ کش زعفران چیست؟

برای انتخاب یک قارچ کش خوب باید عوامل زیادی مانند آب و هوا، نوع خاک و نوع قارچ و بیماری که پیاز زعفران به آن مبتلا شده است را در نظر بگیرید و نسبت به آن خرید قارچ کش را انجام دهید. قارچ کش‌هایی که نام آن‌ها در زیر آمده است جز بهترین قارچ کش‌های بازار هستند.

  • قارچ‌کش کاربندازیم
  • قارچ‌کش ایپرودیون کاربندازیوم
  • رزالاکسیل

شما با انتخاب یک قارچ کش خوب مناسب زمین و محصول خود می‌توانید آن را از بیماری‌های احتمالی نجات دهید و محصول خود را پربار تر کنید.

عکس قارچ پیاز زعفران

بیماری های زعفران از آفت های زعفران

سیاهک زعفران

سیاهک یک بیماری قارچی برای زعفران است. این بیماری به صورت لک‌های قهوه ای روی برگ ایجاد می‌شود و به مرور زمان به رنگ سیاه در می‌آیند و کم کم به سمت پیاز زعفران حرکت می‌کنند و آن را از بین می‌برند.

پیشگیری

  • ضدعفونی کردن پیازها قبل از کاشت
  • جمع آوری برگ‌های آلوده و سوزاندن آنها

زوال

علت بیماری زوال زعفران نوعی قارچ است که به صورت لک‌های قرمز روی سطح پیاز ظاهر می‌شود. سپس برآمدگی ایجاد می‌کند و به تدریج باعث خشک شدن پیاز می‌شود.

راه حل

  • ضدعفونی کردن زمین با سموم قارچ کش مانند مانکوزب
  • جمع آوری کردن و سوزاندن پیاز و برگ های آلوده
  • کشت نکردن مجدد پیاز تا ۶ سال
  • ضدعفونی کردن زعفران

کنه زعفران

کنه پیاز زعفران در زمین‌هایی که مرغ و گوسفند باشد شیوع دارد. کنه باعث خشک شدن زودرس گل زعفران می‌شود و رشد زعفران را کم می‌کند.

علت کرم زدن زعفران چیست؟

علت اینکه پیاز زعفران کرم می‌زند، استفاده از کودی است که به طور کامل پوسیده نشده است. این کود در خود حرات ریزی دارد که وقتی شما آن را استفاده کرده و محصول را آبیاری می‌کنید باعث ایجاد کرم می‌شود.

علت پوسیدگی پیاز زعفران چیست؟

عوامل زیادی در پوسدگی پیاز زعفران دخیل هستند. به عنوان مثال آبیاری نامناسب می‌تواند منجر به پوسیدگی پیاز زعفران شود به این صورت که اگر شما به زمنی بیش از حد آب دهید، رطوبت خاک زیاد شده و بستر مناسبی را برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌کند. خاک نامناسب نیز از عوامل پوسدگی زعفران است. خاک‌های شور یا قلیایی خاک خوبی برای کاشت زعفران نیستند. بهتر است زعفران را در خاک لومی شنی بکارید. همینطور استفاده از کودهای نامناسب نیست می‌تواند باعث پوسیدگی زعفران شود.


ما در قسمت وبلاگ مقاله‌های مفیدی مثل  کود مناسب زعفران چیست؟ و شرایط کاشت زعفران و مهم ترین نکات آن و بهترین زمان برای آبیاری زعفران داریم که می‌توانید مراجعه کرده و اطلاعات مهمی کسب کنید.

همچنین شما میتوانید برای دیدن نوع بسته بندی و کارهایی که هنگام ارسال زعفران صورت می‌گیرد، به صفحه اینستاگرام زعفران عاقله مراجعه کنید.

بازگشت به صفحه وبلاگ 

منبع:

Saffron Pest and Diseases

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *