آموزش زعفران

بهترین روش دم کردن زعفران (یخ و آب جوش)

دم کردن زعفران-چای زعفرانی در لیوان شیشه ای که کنار آن دارچین و گل محمدی است3

زعفران یکی از گیاهان دارویی با ارزش است که از خواص غذایی و طبیعی بسیاری برخوردار است. اضافه کردن مقادیر کمی زعفران به غذاها، می‌تواند طعم و رنگ آن‌ها را بهبود بخشد. اما برای دم کردن زعفران، باید از روش‌های مناسب استفاده کرد. در این مقاله دو روش دم کردن زعفران که بیشترین میزیان رنگ و طعم را به شما می دهد معرفی خواهیم کرد.

ابتدا باید بدانید که برای استفاده از هر ر.ش دم کردن زعفران باید بخ خوبی آن را بسایید. یکی از مهم‌ترین مراحل دم کردن آن است که بهترین عطر و رنگ زعفران را به دست می‌آورد. سپس می‌توان از دو روش دم کردن با یخ یا آب جوش استفاده کرد.

دم کردن زعفران با یخ:

ابتدا زعفران را سابیده و با چند قطعه یخ کوچک مخلوط کنید تا رنگ و عطر زعفران بهتر و سریع‌تر آزاد شود. در این روش شک وارد شده به زعفران موجب رنگدهی به آن می شود بعد از یخ روی آن آب جوش بریزید تا زعفران خوش رنگی را داشته باشید.

دم کردن با آب جوش:

پس از سابیدن زعفران، به آن مقداری آب جوش اضافه کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با درپوشی روی ظرف، بگذارید تا زعفران به طور کامل عطر و رنگ خود را آزاد کند.

نکات نگه‌داری زعفران

  • مناسب‌ترین نحوه نگهداری زعفران، درون ظرف شیشه‌ای سربسته و در مکان خشک، خنک و دور از نور است. باید توجه داشت که میزان مصرف زعفران را در یک روز و ماه باید محدود نگه داشته و مصرف بیش از حد می‌تواند مضر باشد.
  • زعفران دم کرده را می‌توانید برای مدت دو هفته در داخل یخچال در ظرف شیشه‌ای محکم بسته نگه دارید. اما پس از گذشت این دوره، زعفران ممکن است رنگ و بوی خود را از دست دهد.
  • برای نگهداری زعفران در فریزر، می‌توانید ابتدا آن را دم کنید و سپس به صورت دم‌کرده در بسته‌های کوچک یخی بسته‌بندی کنید. هر بار که نیاز به استفاده دارید، مقدار مورد نیاز را از فریزر بیرون بیاورید و از آن استفاده کنید.
  • در صورتی که زعفران دم‌کرده شما زیاد باشد و برای استفاده‌های متعدد مناسب نباشد، بهتر است آن را در بسته‌های کوچک‌تر و قابل مصرف تقسیم کنید.
  • وقتی که می‌خواهید زعفران فریز شده را مصرف کنید، قبل از استفاده آن را از فریزر خارج کنید و با مقداری حرارت یخ آن را باز کنید. این اقدام بهترین نحوه استفاده از زعفران فریز شده است.

نتیجه گیری

برای دم کردن زعفران دو روش در این مقاله ذکر شده است. بهتر است بدانید که قبل از استفاده از هر روشی می‌بایست زعفران با کیفیت و اصل تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *