آشپزی زعفران

طرز تهیه چای زعفران

طرز تهیه چای زعفران. چای در قوری درحال ریخته شدن داخل فنجان

علاقه ما ایرانی ها به چای مخصوصا چای زعفران زبان زد عام و خاص است. چه در چله زمستان چه در چله تابستان چای زعفران در خانه های ما به راه است. ما در این مقاله میخواهیم طرز تهیه چای زعفران را به شما آموزش دهیم. اگر قصد خرید زعفران را دارید و همچنین میخواهید قیمت زعفران امروز را بدانید از همین قسمت میتوانید اقدام کنید. ما به صورت روزانه قیمت زعفران را به روز میکنیم و شما میتوانید از اخرین قیمت و نوسانات زعفران باخبر شوید.

زعفران چیست؟

زعفران یک ادویه گران‌قیمت است که از گل زعفران (Crocus sativus) استخراج می‌شود. گل‌های زعفران به صورت دستی برداشت می‌شوند و سپس کلاله‌های قرمز آن‌ها جدا می‌شود. کلاله‌های زعفران با روش‌های مختلف خشک می‌شوند، بسته بندی شده و به دست شما عزیزان می‌رسند. اگر دوست دارید درمورد خشک کردن زعفران بیشتر بدانی می‌توانید مقاله‌ی "۶ روش آسان خشک کردن زعفران" را مطالعه کنید.

زعفران به عنوان یکی از گرانترین ادویه‌ها در جهان شناخته می‌شود. یکی از دلایلی که زعفران گران است این است که مقدار زیادی گل زعفران باید به روش دستی برداشت شوند تا حجم کمی کلاله زعفران از آن‌ها به دست آید. همچنین، فرآیند برداشت و جداسازی کلاله‌های زعفران بسیار زمان‌بر است و نیازمند دقت و دانش فنی است.

زعفران در آشپزی برای افزودن رنگ، طعم و عطر به غذاها استفاده می‌شود. همچنین، این ادویه در تهیه نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها و انواع غذاهای سنتی و محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، زعفران به خاطر خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی که دارد به عنوان ماده اولیه در تولید برخی داروها و عرقیجات نیز استفاده می‌شود.

مواد لازم برای طرز تهیه چای زعفران برای ۴ نفر

چای سیاه   ۲ قاشق چایخوری

زعفران   ۱ قاشق چایخوری

آب جوش ۲ لیوان

طرز تهیه چای زعفران برای ۴ نفر

برای طرز تهیه چای زعفران ابتدا باید کتری را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا جوش بیاید. سپس زیر کتری را کم کرده و داخل قوری چای سیاه بریزید. زعفران را آسیب کرده و داخل قوری بریزید. بعد از آن دو لیوان از آب جوش کتری داخل قوری بریزید و قوری را  روی کتری بگذارید تا با بخار کتری دم بکشد. چای زعفران شما حدودا بعد از یک ربع آماده است.

شما همچنین می‌توانید چای زعفران را با هل نوش جان کنید. برای طرز تهیه چای زعفران هل باید داخل قوری که چای و. زعفران ریختید هل را هم بکوبید و بریزید تا با چای و زعفران دم بکشد و عطر و طعم بی نظیری به چای شما بدهد.

چای زعفران در فنجان صورتی که یک قاشق طلایی کنار آن است

فواید چای زعفران

ضد التهاب بودن چای زعفران

ترکیبات داخل زعفران که کروسین، پیکروکروسین و سافرانال هستند، خواص ضد التهابی برای بدن دارند و باعث محافظت از سلول‌های بدن می‌شوند.

بهبود و تقویت سلامت قلب

چای و زعفران دارای ترکیبات شیمیایی مختلف هستند. برخی از این ترکیبات ممکن است باعث کاهش فشار خون و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی شوند. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها زعفران تاثیر زیادی در کاهش فشار خون دارد. تحقیقات دیگر بر روی خرگوش‌ها نشان داد که این ادویه در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید نیز موثر است. ترکیب زعفران و چای باعث کاهش کلسترول بد و در نتیجه آسیب بافتی را کاهش می شود. محققان بر این باورند که خواص آنتی اکسیدانی زعفران تاثیر بالایی در محافظت از هرگونه بیماری قلبی دارد.

برای اطلاع از مضرات زعفران می‌توانید به مقاله‌ی "خواص زعفران چیست" را مطالعه کنید.

فواید چای زعفران برای زنان

کاهش درد قاعدگی

اکثر خانم‌ها هنگام پریود شدن یا قبل از آن کمر درد، پادرد و دل درد شدیدی دارند البته میزان درد در هر بدنی متفاوت است.  زعفران می‌تواند به کاهش این دردها کمک کند و گرفتگی عضلات و نوسانات خلقی را بهبود ببخشد. برای اطلاع بیشتر از تاثیر زعفران برای خانم‌ها می‌توانید مقاله‌ی "فواید زعفران برای زنان" را بخوانید. همینطور با طرز تهیه چای زعفران برای خود یک نوشیدنی تسکین دهنده درست کنید.

فواید چای زعفران برای مردان

خواص آنتی اکسیدانی زعفران برای مردان

زعفران حاوی چندین آنتی اکسیدان قوی از جمله کروسین، کروستین و سافرانال است. این ترکیبات به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت کلی و کاهش خطر بیماری‌های مزمن دارند. برای اطلاع بیشتر از تاثیر زعفران برای مردان می‌توانید مقاله‌ی "مهم ترین خواص زعفران برای مردان" را بخوانید. همینطور با طرز تهیه چای زعفران از خواص آن بهره مند شوید.

باکس 25 عددی زعفران پاکتی 5 گرم

مضرات چای زعفران

مضرات چای زعفران برای قلب 

یکی از ضررهای زعفران برای بدن این است که خون را رقیق می‌کند البته این می‌تواند هم خوب باشد و هم بد. اگر خون رقیق دارید بهتر از با احتیاط از طرز تهیه چای زعفران استفاده کنید. برای اطلاع از مضرات زعفران می‌توانید به مقاله‌ی "همه چیز در مورد مضرات زعفران" مراجعه کنید.

سخن پایانی

زعفران از قدیم به خاطر خواص آن مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در جشن‌ها نیز از آن استفاده می‌کردند. شما با طرز تهیه چای زعفران می‌توانید از خواص بیشمار آن بهره مند شوید. برای دیدن محصولات و بسته بندی آن‌ها می‌توانید به  اینستاگرام زعفران عاقله سر بزنید. خوشحال می‌شویم با گذاشتن کامنت نظرات خود را به اطلاع ما برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *