آموزش زعفران

خواص زعفران چیست؟

خواص زعفران. باکس 25 عددی زعفران پاکتی

زعفران یکی از با ارزش ترین ادویه های جهان است که برای عطر و طعم بی نظریش و همینطور خواص آن مورد استفاده قرار میگیرد. قیمت این ادویه با ارزش مانند طلا در نوسان است و اگر قصد خرید زعفران اصل را دارید باید قیمت روز زعفران را چک کنید و بعد اقدام به خرید کنید. قیمت زعفران به دلیل عوامل مختلفی در نوسان است که میتوانید این عوامل را در مقاله ی "چه عواملی بر قیمت زعفران فله تأثیر می‌گذارند؟ " مطالعه کنید.

زعفران در سفره ی ما ایرانی ها یک ادویه لوکس محسوب میشود و با آن به غذاها، نوشیدنی ها و دسر ها رنگ، عطر و طعم فوق العاده ای میبخشیم. جالب است بدانید زعفران علاوه بر کاربرد در صنعت آشپزی، به دلیل خواص مفیدی که دارد نیز مورد استفاده قرار میگیرد که در این مقاله به طور مفصل به خاصیت زعفران میپردازیم.

معرفی زعفران

زعفران با رنگ و عطر لطیف خود، قرن‌هاست که مردم را مجذوب خود کرده است. این ادویه باارزش که اغلب به عنوان "طلای قرمز" یا "ادویه طلایی" نامیده می‌شود، به دلیل طعم منحصر به فرد و فواید سلامتی بی شمارش شناخته شده است. در این مقاله، ما به دنیای خواص زعفران می‌پردازیم.

زعفران ادویه‌ای است که از گل Crocus sativus به دست می‌آید که معمولاً به عنوان زعفران زعفران شناخته می‌شود. در مناطقی با آب و هوای مدیترانه‌ای مانند ایران، هند، اسپانیا و یونان کشت می‌شود. کشت زعفران به دلیل ماهیت ظریف آن، نیاز به مراقبت و توجه دقیق دارد.

خواص زعفران چیست؟

ضد افسردگی از خواص زعفران

حتما این موضوع را شنیده‌اید که می‌گویند زعفران نشاط آور و شادی بخش است. زعفران آنتی اکسیدان‌هایی به نام کروسین و پیکروکروسین و سافرانال دارد که این آنتی اکسیدان‌ها کاروتنوئیدی هستند و سلول‌های مغز را در برابر آسیب محافظت می‌کنند و به این صورت افسردگی را کاهش داده و با ترشح سروتونین، می‌تواند نشاط آور باشد.

کاهش وزن با زعفران

اضافه وزن و چاقی دلایل مختلفی دارد، ممکن است غذای زیادی نخورید اما همچنان کاهش وزن نداشته باشید. در این صورت باید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش داده و دلیل آن را بیابید. به طور کلی یکی از دلایل رایج اضافه وزن این است که افراد علاوه بر خوردن وعده‌های غذایی اصلی، میان وعده‌های زیادی نیز مصرف می‌کنند.

یکی از خاصیت‌های زعفران این است که اشتها شما را کم می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود. در یک تحقیق افراد میزان غذای یکسانی مصرف می‌کردند. یک گروه همراه با غذا، زعفران مصرف می‌کردند و گروه دیگر زعفران مصرف نمی‌کردند. به مرور زمان گروهی که زعفران مصرف می‌کردند به دلیل کاهش اشتها کمتر غذا می‌خوردند به همین دلیل کاهش وزن داشتند.

خواص زعفران برای کودکان

یکی از خواص عالی زعفران برای کودکان این است که به دلیل ضد التهابی بودن می‌تواند تب کودکان را کاهش دهد و خطر تب را از آنها دور کند. شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر در این مورد در مقاله‌ی "مصرف زعفران برای کودکان" اطلاعات بیشتری کسب کنید.

زعفران در ظرف خاتم در جعبه

خواص زعفران برای مردان

زعفران با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند تحرک اسپرم مردان را بیشتر کند. برای اطلاع بیشتر می‌توانید مقاله‌ی "مهم‌ترین خواص زعفران برای مردان" را مطالعه کنید.

خواص زعفران برای زنان

یکی از مسائلی که خانم‌ها در پریود با آن مواجه هستند این است که دوران پریود آن‌ها ممکن است بی نظم و قاعده باشد. این موضوع موجب استرس، اضطراب و به هم خودن هورمون‌ها می‌تواند روی خلق و خوی خانم‌ها تاثیر بگذارد. زعفران باعث نظم دادن به پریود خانم‌ها می‌شود و خواص زیادی برای خانم‌ها دارد که می‌تواند در مقاله‌ "فواید زعفران برای زنان چیست؟" درمورد آن بخوانید.

فشار خون از خواص زعفران

فشار خون به علت انسداد رگ‌های خونی رخ می‌دهد. زعفران با کاهش کلسترول خون باعث باز شدن رگ‌ها و کاهش فشار خون می‌شود.

ضد سرطان بودن زعفران

زعفران به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند بنابراین می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد و سلول‌های سالم بدن را دست نخورده باقی بگذارد.

خواص زعفران برای قلب و عروق

باتوجه به مطالعاتی که انجام شده است نشان می‌دهد زعفران می‌تواند در سلامت قلب و عروق نقش داشته باشد. اهمیت قلب و عروق سالم در بدن زیاد است و نشان دهنده سیستم گردن خون سالم است. همچنین یکی دیگر از خاصیت‌های زعفران ضد التهاب بودن آن است. زمانی که ویروسی وارد بدن می‌شود سیستم ایمنی را به خطر می‌اندازد و زعفران می‌تواند باعث قوی شدن سیستم ایمنی شود و از قلب محافظت کند.

خواص زعفران برای اعصاب

زعفران به دلیل داشتن کروسین، پیکروکروسین و سافرانال که آنتی اکسدان هستند، باعث می‌شود سلول‌های مغز کمتر آسیب ببینند و همین امر در بهبود خلق و خو و اعصاب نقش دارد.

خواص زعفران برای پوست

زعفران به دلیل داشتن خواص ضد التهابی باعث می‌شود پوست کمتر جوش بزند، شما با استفاده از زعفران می‌توانید از جوش زدن پوستتان جلوگیری کنید یا آن را کاهش دهید. همینطور اگر زخم پوستی دارید زعفران می‌تواند آن را ترمیم کند و بهبود آن را سرعت ببخشد.

همچنین با خوردن آب آلوده یا حضور در هوای آلوده، پوست صورتمان شادابی و درخشان بودن خود را از دست می‌دهد اما با مصرف زعفران می‌توانید باعث روشن شدن پوستتان شوید. در مورد چگونگی استفاده زعفران برای پوست ما در مقاله‌ی "بهترین خواص زعفران برای پوست" چند مدل تونر و ماسک زعفران آموزش دادیم.

باکس 25 عددی زعفران پاکتی 2.3 گرم و 3 گرم

خواص زعفران برای معده

یکی از فواید زعفران برای معده است و دل درد را بهبود می‌بخشد. زعفران همچنین برای نفخ نیز مفید است. اگر نفخ دارید زعفران را با شیر مخلوط نکنید زیرا این کار نفخ شما را بیشتر می‌کند. به جای آن می‌توانید چای زعفران بنوشید یا زعفران را به غذای خود اضافه کنید.

خواص زعفران برای کمر

همانطور که اشاره کردیم زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد بنابراین اگر کمر درد دارید می‌توانید کمی زعفران روی کمر خود بمالید و بعد از ده دقیقه آن را بشویید و کمر خود را گرم نگه دارید.

خواص زعفران برای بارداری

یکی از مواردی که خانم‌های باردار در ایندوره با آن درگیر هستند این  است که فشار خون آنها بالا می‌رود و زعفران می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود اما توجه کنید که در ماه‌های اول بارداری نمی‌توانید زعفران مصرف کنید زیرا برای جنین خطرناک است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله‌ی "تاثیر زعفران در بارداری" مراجعه کنید.

خواص زعفران برای خواب

ترکیب زعفران با گلاب می‌تواند بهبود خواب کمک کند. گلاب حاوی ویتامین c است و عطر آن باعث آرامش و کاهش سر درد می‌شود.

خواص زعفران برای مو

هوای آلوده از عواملی است که می‌تواند به درخشندگی و حجم موها آسیب بزند. همینطور باعث خارش کف سر شود. اگر شوره سر دارید ا کف سرتان می‌خارد، چند رشته زعفران را داخل شامپو خود بریزید و از آن استفاده کنید. زعفران با داشتن خاصیت ضد التهابی می‌تواند التهاب کف سر شما را کاهش دهد.

خواص زعفران برای ریه

مخاط و خلطی که داخل مجاری ریه وجود دارد ممکن است تنفس را برای ما سخت کند، زعفران می‌تواند این مخاط را روان کرده و کم کم از بدن ما خارج کند و بدین صورت سرماخوردگی را برای ما آسان تر کند.

سخن آخر

خواص زعفران بسیار زیاد و شما با وارد کردن زعفران به رژیم غذایی خود می‌توانید به راحتی از آن بهره مند شوید. اما به یاد داشته باشید زعفران نیز مانند مواد غذایی دیگر باید به حد اعدال استفاده شود و اگر از حد اعتدال خارج شود مضراتی به همراه دارد که می‌توانید مضرات آن را در مقاله‌ی "همه چیز درمورد مضرات زعفران" بخوانید. اگر سوالی درمورد زعفران یا خرید و فروش زعفران دارید می‌توانید زیر همین مقاله یا در  صفحه اینستاگرام زعفران عاقله از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *