آشپزی زعفران

طرز تهیه شله زرد زعفرانی با نکته های مهم

تزیین شله زرد زعفرانی با خلال پسته و گل محمدی

ما ایرانی‌ ها شله زرد را اغلب برای نذری و ماه رمضان درست میکنیم و این دسر خوشمزه به ویژه در ماه رمضان خواص زیادی برای بدن دارد و یک میان وعده خوشمزه به حساب می آید. شما میتوانید با سفت درست کردن شله زرد، آن را به صورت قالب نیز دربیاورید یا در ظرف های بزرگ درست کنید بستگی به سلیقه شما دارد. ما در این مقاله به شما طرز تهیه شله زرد مجلسی و شله زرد نذری را آموزش میدهیم. برای درست کردن این شله زرد زعفرانی میتوانید خرید زعفران اصل را از همین سایت انجام دهید.

شله زرد زعفرانی با تزیین دارچین و گل محمدی در ظرف های شیشه ای بر روی سینی مسی

طرز تهیه شله زرد برای ۴ نفر ویژه ماه رمضان

برای اطلاع از قیمت امروز زعفران می‌توانید در همین سایت مشاهده کنید و از آخرین قیمت زعفران باخبر شوید.

مواد لازم:

گلاب نصف لیوان

برنج ۲ لیوان

کره ۵۰ گرم

زعفران ۲ قاشق چایخوری

شکر ۳ لیوان

دارچین و خلال بادام  برای تزیین

طرز تهیه شله زرد زعفرانی:

مرحله اول

۶ ساعت قبل از طرز پخت شله زرد زعفرانی، برنج رو خیس کنید. توجه کنید برنج خیس کردن برای شله ذزرد مانند دم کردن برنج نیست که آب را اندازه بگیرید. بنابراین هرچه قدر آب برای برنج بیشتر باشد بهتر است.

مرحله دوم

برنج را به همراه آب روی شعله قرار دهید و بگذارید آب بجوشد. حتما در این فاصله مقداری آب جوش آماده داشته باشید چون ممکن است آب برای برنج کم بیاید و لازم باشد دوباره مقداری آب داخل آن بریزید. و بهتر است از آب سرد استفاده نکنید چون طعم شله زرد را خراب می‌کند. وقتی آب جوشید مدام برنج رو هم بزنید تا خودش را باز کند. سپس زعفران آسیاب شده را دم کنید.

مرحله سوم:

ده دقیقه بعد از اینکه برنج باز شد زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم:

در این مرحله کره را به شله زرد اضافه کنید و سپس شگر و گلاب را داخل شله زرد بریزید و هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند. اگر دوست داشتید می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن شله زرد در این مرحله به آن خلال بادام نیز اضافه کنید. شله زرد شما آماده است تا آن را داخل ظرف موردنظرتان بریزید و سپس نوش جان کنید.

شما می‌توانید شله زرد بدون گلاب نیز درست کنید و به جای گلاب در آن عرق عل بریزید که عرق هل نیز آن را بسیار خوشمزه می‌کند.

ما برای شما طرز تهیه پاناکوتای زعفرانی و طرز تهیه ماقوت زعفرانی را نیز تهیه کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

تزیین شله زرد با دارچین و پودر نارگیل در کاسه سفید روی سینی فلزی

طرز تهیه شله زرد نذری زعفرانی برای ۵۰ نفر

مواد لازم:

گلاب   ۱ و نیم لیتر

برنج دانه ریز  ۲ کیلوگرم

زعفران نیم مثقال

شکر ۴ کیلوگرم

آب ۱۴ لیتر

گلاب ۱ و نیم لیتر

خلال بادام ۲۵۰ گرم

دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه شله زرد زعفرانی نذری:

برای درست کردن شله زرد نذری باید مانند مراحل قبل عمل کنید و فقط برنج را مدت طولانی تری بخیسانید تا دانه‌های برنج باز شوند. سپس مانند مراحل بالا عمل کرده و شله زرد نذری را تهیه کنید.

نکات شله زرد و پخت آن:

۱٫اگر شله زرد را در قابلمه روحی درست می‌کنید باید حتما آن را با قاشق چوبی هم بزنید زیرا قاشق‌های دیگر باعث سیاه شدن شله زرد می‌شوند.

۲٫مقدار آب شله زرد باید زیاد باشد تا دانه‌های برنج از هم باز شوند و شله زرد سفت نشود.

۳٫ اگر می‌خواهید روی شله زرد با شابلون طرح بیندازید بهتر است شله زرد را داخل ظرفی ریخته و بگذارید سرد شوند سپس از شابلون استفاده کنید.

سخن پایانی

شله زرد یک دسر راحت و آسان است که طعم و عطر بی نظیری دارد و برای مهمانی گزینه مناسبی است. با این طرز تهیه شله زرد زعفرانی به راحتی می‌توانید یک شله زرد خوشمزه داشته باشید. شما می‌توانید عکس شله زرد خود را در اینستاگرام زعفران عاقله برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *