آموزش زعفران

مهم ترین خواص زعفران و آموزش ۸ نوع ماسک زعفران

خواص زعفران و ماسک های آن. دستی که روی آن ماسک زعفران مالیده شده است.

زعفران جور همه‌ی ادویه‌ها را می‌کشد! هم عطر و طعم بی نظیری دارد، هم رنگ زیبایی به مواد غذایی و نوشیدنی ها می‌دهد و هم می‌توان از خواص فوق العاده اش برای پوست و مو استفاده کرد.

باید به یاد داشته باشید استفاده از خواص زعفران برای ماسک های زیبایی لازم نیست حجم زیادی از آن را به کار ببرید. چون قیمت این ادویه نسبت به ادویه های دیگر بیشتر است و ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که می‌توانید با کمترین میزان استفاده از زعفران، از خواص بسیار آن بهره ببرید.

اگر تا به حال از خواص زعفران برای پوست و موی خود استفاده نکردید، باید بگوییم یک ماده طبیعی بسیار کاربردی را از دست دادید! پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا از خواص زعفران بیشتر مطلع شوید و چند ماسک کاربردی و آسان هم برای پوست یاد بگیرید.

خو.اص زعفران. زعفران در کاسه سیاه روی پارچه سیاه

خواص زعفران برای بدن

زعفران در حد ۱۰۰ گرم حاوی مواد زیر است:

کلسیم: ۱۱۱ میلی گرم که ۹ درصد مقدار مورد نیاز روزانه است.
آهن: ۱۱٫۱ میلی گرم که ۶۱ درصد مقدار مورد نیاز روزانه است.
پتاسیم: ۱۷۲۴ میلی گرم که ۳۷ درصد مقدار مورد نیاز روزانه است.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان موجود در زعفران موجب کاهش آسیب سلول‌ها می‌شود که همین امر باعث جلوگیری از ایجاد سرطان و دیگر بیماری‌ها می‌شود. همچنین آنتی اکسیدان برای مغز و سیستم عصبی نیز مفید است.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

قبل از قاعدگی، خانم‌ها دردهای لگن، کمر یا دل را تجربه می‌کنند. همینطور ممکن است روی خلق و خوی افراد نیز تاثیر منفی بگذارد. pms می‌تواند فعالیت های روزانه را مختل کند و روحیات فرد را نیز دچار مشکل کند.

همانطو که می‌دانیم زعفران شادی آور است و می‌تواند بر روحیه تاثیرات خوبی بگذارد. نوشیدن یک دمنوش یا چای زعفران می‌تواند این مشکلات را کم یا برطرف کند.

کاهش وزن

کم کردن وزن کار سختی است مخصوصا اگر پر خوری عصبی نیز داشته باشید. از این رو با بررسی مطالعات دانشمندان متوجه شده اند که مصرف زعفران می‌تواند کمک کند کمتر احساس گرسنگی کنید. اما زعفران به تنهایی کافی نیست و باید رژیمی شامل مواد غذایی سالم نیز داشته باشید.

درمان تشنج

یکی از خواص زعفران در درمان تشنج است. از این ادویه کاربردی به عنوان ضد تشنج در طب ایران استفاده می‌کنند. اما توجه داشته باشید اگر دچار تشنج می‌شوید، برای استفاده از زعفران حتما با پزشک خود صحبت کنید.

آلزایمر

متاسفانه هنوز در علم پزشکی هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما می‌توان با یک سری ترفندها اثر آن را کمتر کرد. زعفران نیز باعث درمان بیماری آلزایمر نمی‌شود اما می‌تواند روند پیشرفت آن را کمتر کند که این موضوع برای افرادی که دچار این بیماری هستند مساله مهمی است.

افسردگی

در دنیای امروز افسردگی اختلالی شایع است و خیلی از افراد به این بیماری دچار هستند. عوامل زیادی در زندگی هر فرد می‌تواند منجر به افسردگی شود.

منفعل نبودن و سرگرم کردن خود می‌تواند به بهبود افسردگی کمک کند هرچند کسی که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کند، نمی‌تواند به راحتی کار کند. اما استفاده از بعضی مواد غذایی نیز می‌تواند در بهتر شدن افسردگی نقش مهمی داشته باشد.

از خواص زعفران می‌توان به بهبود افسردگی اشاره کرد. مطالعات نشان داده کسانی که در رژیم غذایی خود زعفران را اضافه کردند، کمتر دچار افسردگی شدند. موادی در زعفران وجود دارد که باعث کم شدن این اختلال می‌شوند. سیتالوپرام، فلوکستین، ایمی پرامین از جمله این مواد هستند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

یکی از خواص بی نظیر زعفران در کاهش بیماری‌های قلبی است. زعفران به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و کروستین در سلامت قلب موثر است.

ما در مقاله‌ی " کروسین و کروستین زعفران چیست؟ "به طور کامل در مورد این مواد مفید توضیح دادیم.

همچنین زعفران کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد که به طور مستقیم در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی تاثیر دارد.

منبع سرشار سافرانال

سافرانال در زعفران یک آنتی اکسیدان است که فعالیت‌های ضد باکتریایی و ضد میکروبی را در بدن افزایش می‌دهد. همین امر موجب کاهش ابتلا به سرطان می‌شود.

همچنین سافرانال کیفیت خواب را بهتر می‌کند. و وقتی خواب خوبی داشته باشیم سیستم ایمنی سالم‌تری نیز داریم.

خواص زعفران برای مو

رشد مو

زمانی که ماسک حاوی زعفران را روی سر خود میمالید، این ماسک کف سر شما را در برابر اشعه‌های خورشید حفظ می‌کند و باعث می‌شود اشعه‌های مضر UVB و UVA کمتر به سر برخورد کنند.

همچنین باعث تقویت فولیکول‌ها، ریشه‌ها و کوتیکول های هر ساقه مو می‌شود و به این صورت رشد مو افزایش می‌یابد.

برای اینکه از زعفران برای رشد مو بیشتر نتیجه بگیرید بهتر است با ویتامین c مخلوط کنید تا اثر دوچندان داشته باشد.

محافظت در برابر گرمای وسایل آرایشی

قبل از اینکه از اتو مو، سشوار یا دیگر وسایل آرایشی استفاده کنید، بهتر است کمی زعفران رقیق شده با آب به موهای خود اسپری کنید. این کار باعث حفظ موهای شما در برابر گرمای تولید شده توسط این دستگاه ها است.

همچنین زمانی که زعفران مو را در برابر گرمای این دستگاه ها حفظ می‌کند، باعث میشود موها کمتر دچار موخوره شوند.

خواص زعفران برای مو. خانومی در حال دسشوار کشیدن موهای خانم دیگر

براق کردن موها

یکی از خواص زعفران براق کردن موها است.همچنین باعث نرمی و لطافت مو نیز می‌شود و در تمام روز ماندگاری دارد و مانند روغن نارگیل حالت چرب به موها نمی‌دهد.

حفظ رطوبت 

زعفران باعث می‌شود رطوبت از ریشه تا ساقه داخل موها حفظ شود و دهیدراته شدن مو را کمتر می‌کند. یکی از عواملی که باعث ریزش مو می‌شود و مو را ضعیف می‌کند، خشکی یا به اصطلاح دهیدراته شدن موها است. که زعفران با حفظ رطوبت از این مورد جلوگیری می‌کند.

خواص زعفران برای پوست

جلوگیری از اشعه uv

زعفران باعث می‌شود این اشعه مضر کمتر به پوست آسیب برساند. اشعه uv باعث پیری و چروک پوست می‌شود و استفاده از زعفران اثر آن را کمتر می‌کند.

بهبود جای زخم و جوش

به جا ماندن جای جوش یا زخم ها یکی از عواملی است که در زیبایی پوست نقش مهمی دارد. زعفران با افزایش تکثیر سلولی باعث می‌شود جای زخم و جوش زودتر و بهتر خوب شوند.

کاهش هایپرپیگمنتاسیون

هایپرپیگمنتاسیون درواقع تغییر رنگ پوست است. زمانی که قسمت‌هایی از پوست شما از دیگر نقاط آن تیره تر باشد، هایپرپیگمنتاسیون رخ می‌دهد.

هایپرپیگمنتاسیون به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغییرات هورمونی و جای زخم اتفاق می‌افتد.

خانومی با ماسک روی صورت که دراز کشیده است.

ماسک زعفران برای مو

در تهیه ماسک بهتر است اول مقداری از آن را درست کنید و به پوست یا کف سر خود بزنید و چند دقیقه فرصت دهید تا اگر به آن حساسیت داشتید اثر خود را نشان دهد.

ماسک زعفران و میخک برای مو

مواد لازم:

  • پودر میخک
  • زعفران
  • شیر

طرز تهیه:

برای این ماسک باید چند نخ زعفران را در شیر بریزید تا خیس بخورد. سپس پدر میخک را به آن اضافه کنید تا خمیر به دست بیاید. توجه داشته باشید که مقدار شیر حدودا اندازه ۱ قاشق غذاخوری باشد تا خمیر شما شل نشود.

پودر میخک را هم به اندازه ای اضافه کنید تا خمیر نه آنقدر شل باشد که از روی سر بریزد و نه آنقدر سفت باشد که نتوان آن را به تمام کف سر مالید.

ماسک زعفران و شیر برای مو

مواد لازم:

  • زعفران
  • شیر
  • شیرین بیان

طرز تهیه:

این سه مواد را باهم ترکیب کنید و روی قسمت‌هایی که تراکم مو کمتر است بمالید و حدودا بعد از ۱۵ دقیقه با آب بشویید.

ماسک زعفران و روغن برای مو

مواد لازم:

  • روغن زیتون یا بادام
  • زعفران

طرز تهیه:

برای این ماسک ساده کافیست مقداری زعفران را در روغن زیتون یا روغن بادام ریخته، روی حرارت قرار دهید تا کمی ولرم شود. سپس داخل اسپری ریخته و قبل از هربار استفاده شیشه را خوب تکان دهید. قبل از حمام به کف سر اسپری کنید و بعد از چند دقیقه بشویید.

ماسک زعفران و تخم مرغ برای مو

مواد لازم:

  • زعفران
  • تخم مرغ
  • روغن زیتون
  • عسل

طرز تهیه:

ابتدا زرده را از سفیده جدا کنید زیرا در این ماسک به زرده تخم مرغ احتیاجی نداریم. ۱ قاشق سوپ خوری روغن زیتون، ۱ قاشق سوپ خوری عسل و ۵ تا ۱۰ شاخه زعفران به سفیده تخم مرغ اضافه کنید.

این مواد را خوب ترکیب کنید تا خمیر به دست بیاید. سپس روی سر خود مالیده و حدود ۲۰ دقیقه بگذارید روی موها باشد. سپس با آب بشویید.

خانومی با لبخند با لب در حال شانه کردن موهایش است

ماسک زعفران برای پوست

برای این ماسک‌ها نیز بهتر است اول مقداری از آن را درست کنید و به پوست خود بزنید و چند دقیقه فرصت دهید تا اگر به آن حساسیت داشتید اثر خود را نشان دهد

روشن شدن پوست

برای این ماسک به زردچوبه و زعفران نیاز دارید. این دو مواد را باهم ترکیب کنید و روی صورت بگذارید و بعد با آب بشویید.

آبرسانی پوست

برای تهیه ماسک آبرسان به لیمو و زعفران احتیاج است. ترکیب این دو مواد را به پوست خود بمالید.

از بین بردن لک‌ها

در این ماسک به ۸ رشته زعفران، ۱ قاشق غذاخوری زردچوبه و ۱ قاشق غذاخوری گلاب نیاز است. سپس رشته های زعفران را  به مدت یک ساعت بگذارید در گلاب خیس بخورد. اگر از پدر زعفران استفاده می‌کنید نیم ساعت هم کافیست. حالا زردچوبه را به زعفران و گلاب اضافه کنید و روی پوست بزنید.

لایه برداری پوست

برای ماسک لایه بردار پوست به ۳ رشته زعفران، ۴ قطره روغن نارگیل، شیر ۱ قاشق چایخوری، شکر نصف پیمانه احتیاج دارید.

رشته‌های زعفران را داخل شیر بریزید و. بگذارید ۱ ساعت خیس بخورند. سپس باقی مواد را اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید.

خواص زعفران.مردی با ماسک روی صورت و کلاه صورتی پلاستیکی روی سرش در پس زمینه سبز رنگ است

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید زعفران خواص بی نظیر و زیادی دارد که می‌توان از آن بهترین استفاده را کرد.

ما در زعفران عاقله همواره تلاش کردیم زعفران با بهترین کیفیت در کمترین زمان ممکن به دست شما برسانیم. شما نیز می‌توانید با مراجعه به اینستاگرام زعفران عاقله نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

خرید محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *