آموزش زعفران

نحوه صحیح دم کردن زعفران

هاون سنگی که زعفران آسیاب شده در آن است

زعفران در درجه اول به خاطر خواص دارویی که داشت مورد توجه قرار گرفت و سپس به خاطر عطر، طعم و رنگی که داشت بین مردم محبوب شد. کم کم مردم متوجه شدند دم کردن زعفران شرایط خاصی دارد و باید طبق اصول پیش برود. ما میخواهیم در این مقاله به این اصول پرداخته و نحوه دم کردن زعفران را برای شما بگوییم پس اگر میخواهید یک زعفران دم کرده خوش رنگ داشته باشید با ما همراه باشید. برای دم کردن زعفران ابتدا باید بدانیم در خرید زعفران به چه شاخصه هایی توجه کنیم. برای اطلاع از قیمت زعفران امروز میتوانید از همین قسمت به صفحه مربوطه بروید.

انتخاب زعفران مرغوب

برای نحوه دم کردن زعفران، بسیار مهم است که با نخ‌های باکیفیت شروع کنید. در انتخاب زعفران به فاکتورهای زیر توجه کنید:

ظاهر و رنگ

به دنبال نخ‌های زعفران با رنگ قرمز روشن باشید. از نخ‌هایی که رنگ پریده، نارنجی یا قرمز خیلی تیره دارند خودداری کنید، زیرا ممکن است نشان دهنده کیفیت پایین‌تر باشد. شدت رنگ به خوبی نشان دهنده قدرت رنگ و طعم زعفران است.

رایحه زعفران

زعفران مرغوب عطری قوی و مطبوع متصاعد می‌کند. هنگام خرید زعفران، حتما عطر آن را در نظر داشته باشید. عطر آن باید شیرین و کمی تلخ باشد.

منبع و مبدا

زعفران از منابع معتبر و مناطقی که به تولید زعفران باکیفیت معروف هستند، مانند ایران، اسپانیا و کشمیر، به احتمال زیاد طعم و عطر برتری دارد. برای اطمینان از اصالت و کیفیت، زعفران را از تامین کنندگان مورد اعتماد خریداری کنید.

روش‌ سابیدن زعفران

سابیدن زعفران با زعفران ساب

برای سابیدن زعفران می‌توانید از دستگاه زعفران ساب استفاده کنید فقط باید دقت داشته باشید که این دستگاه کاملا خشک باشد تا رطوبت زعفران را خراب نکند. استفاده از دستگاه زعفران ساب سرعت بیشتری به کار شما می‌دهد.

استفاده از هاون

هاون یک روش معمول و متداول برای سابیدن زعفران است. هاون جنس‌های مختلفی دارد که جنس چوبی و سنگی آن برای سابیدن زعفران بهتر است.

دستگاه آسیاب قهوه برای پودر کردن زعفران

برای سابیدن زعفران از دستگاه آسیاب قهوه نیز میشود استفاده کرد. ولی ما به شما روش هاون را پیشنهاد می‌کنیم. برخی از جعبه‌های هدیه‌ای که از زعفران عاقله خریداری می‌کنید هاون نیز دارند که کار را برای شما راحت می‌کند. شما می‌توانید از طریق اینستاگرام زعفران عاقله نسبت به خریداری جعبه‌های هدیه اقدام کنید.

زعفران پاکتی عاقله در بسته بندی

زعفران پاکتی ۱ گرم

قیمت اصلی ۱۱۳,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱۰۷,۰۰۰ تومان است.
افزودن به سبد خرید

نحوه دم کردن زعفران

همانطور که می‌دانید زعفران را اغلب را آب جوش و زعفران دم می‌کنند و احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که دم کردن زعفران با یخ یا آب جوش؟ ما در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

دم کردن زعفران با آب جوش

این روش از قدیم در ایران مرسوم بوده و خوبی آن این اسن که زعفران سریع رنگ می‌دهد. برای یک قاشق چایخوری زعفران نصف فنجان آب جوش نیاز است. زعفران را داخل آب جوش بریزید و ظرف زعفران را روی کتری یا جای گرم قرار دهید و رو ظرف را بپوشانید تا زعفران دم بکشد. این روش برای مواقعی که وقت کافی ندارید مناسب است.

دم کردن زعفران با یخ

روش دم کردن زعفران با یخ به این صورت است که برای هر قاشق چایخوری زعفران یک قطعه یخ کافی است. زعفران را با یخ در یک ظرف ریخته و به یخ اجازه می‌دهیم تا آب شود. این نحوه دم کردن زعفران با یخ برای مواقعی مناسب است که وقت کافی دارید. دم کردن زعفران با یخ باعث می‌شود زعفران رنگ بهتری از خود پس بدهد.

دم کردن زعفران برای برنج

طبخ زعفران در کنار برنج بسیار لذت بخش می‌شود و عطر خیلی خوبی دارد و مهارت آشپزی شما را نشان می‌دهد. برای دم کردن زعفران برای برنج ابتدا زعفران را در یک ظرف ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. و ظرف را داخل قابلمه برنج قرار دهید. این رو باعث می‌شود هم زعفران دم بکشد هم عطر بسیار بی نظیری به برنج بدهد. سپس هر موقع که خواستید مقداری از برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کنید تا برنج زعفرانی داشته باشید.

نگهداری زعفران دم کرده

در مطالب قبلی نحوه دم کرن زعفران را به شما آموزش دادیم و حالا وقتی زعفران را دم کردید و اضافه آمد بتوانید آن را چند روز نگهداری کنید. برای نگهداری زعفران دم کرده آن را در یک ظرف شیشه‌ای دربسته بریزید و داخل یخچال قرار دهید. به این صورت می‌توانید به مدت یک هفته زعفران دم کرده را نگهداری کنید.

در روش دوم تست زعفران با یخ است. به این صورت که زعفران دم کرده را داخل قالب یخ بریزید و بگذارید در فریزر یخ بزند و هرموقع که زعفران لازم داشتید یک قطعه از آن را دراورده و استفاده کنید. توجه داشته باشید این روش نیز برای یک یا دوهفته مناسب است و بعد از آن بهتر است زعفران دم کرده تازه استفاده کنید.

زعفران دم کرده
زعفران دم کرده در قالب یخ

سخن آخر

در این مقاله درمورد اینکه چه زعفرانی انتخاب کنیم، آن را چگونه بسابیم و زعفران را چگونه دم کنیم صحبت کردیم. شما نیز اگر تجربه مفیدی در این مورد دارید زیر همین مقاله یا در صفحه اینستاگرام برای ما بنویسید و مارا درجریان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *