آموزش زعفران

تاثیر زعفران در بارداری

تاثیر زعفران در بارداری. خانومی باردار که دستانش روی شکمش است.

در دوران بارداری مصرف بعضی از مواد غذایی خطرناک است و موجب سقط یا آسیب به جنین میشود. از این رو داشتن اطلاعات کافی درمورد این مواد غذایی ضروری و مهم است.

یکی از این مواد غذایی زعفران است که همیشه برای خانم های باردار سوال بوده که میتوانند در دوران بارداری مصرف کنند یا خیر؟ و آیا زعفران در بارداری ممنوع است؟ همینطور تاثیر زعفران بر جنین چیست؟

قبل از اینکه مقاله را شروع کنیم بهتر است بدانید اطلاعاتی که در اینجا ذکر شده است نمیتواند نسخه قطعی برای شما باشد. پس بهتر است درمورد تاثیر زعفران در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد زعفران در دوران بارداری اطلاعات کسب کنید. شما میتوانید برای خرید زعفران اصل و قیمت امروز زعفران از همین قسمت اقدام کنید. ما در زعفران عاقله برای خرید بالای ۵۰۰ هزار تومان ارسال رایگان داریم و همچنین اگر محصولی از ما خریداری کردید و ناراضی بودید میتوانید به ما برگردانید و هزینه را دریافت کنید.

برای اطلاع بیشتر درمورد تاثیر زعفران در کودکان می‌تواندی مقاله‌ی "مصرف زعفران برای کودکان" را مطالعه کنید.

تاثیر زعفران در بارداری

زعفران حاوی مواد ضروری است که می‌تواند برای بارداری حتی مفید هم باشد. موادی مثل آهن که برای تولید گلبول‌های قرمز بسیار مهم هستند و همین امر باعث جلوگیری از کم خونی می‌شود. زعفران همچنین منبع غنی ویتامین A است و ویتامین c که برای جذب آهن مفید است.

زعفران حاوی آنتی اکسیدان است که بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. و گنجاندن زعفران برای زن حامله و جنین در رژیم غذایی مفید است اما حتما باید با مشورت پزشک باشد. پس زعفران قبل از بارداری هیچ منعی ندارد و حتی برای بدن مفید است.

به طور کلی در سه ماه اول بارداری و خوردن زعفران در هفته اول بارداری توصیه نمی‌شود زیرا زعفران برای زن باردار باعث انقباضات رحم می‌شود و در سه ماه اول وضعیت جنین ناپایدار بوده و ممکن است با این انقباضات سقط شود. بنابراین می‌توانید بعد از ماه چهارم زعفران مصرف کنید که این مقدار نباید بیش از ۰٫۱ گرم در روز باشد و حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. در مورد تاثیر زعفران بر جنین یک ماهه نیز در ادامه صحبت خواهیم کرد.

فواید زعفران برای بارداری

کمک به هضم

 خانم‌های باردار با موضوع نفخ، یبوست و اختلالات گوارشی در این دوره مواجه هستند. همچنین وقتی جنین بزرگ می‌شود فشار به معده وارد می‌شود که خود عامل مهمی در هضم غذاست. زعفران جریان خون را سریع‌تر می‌کند و سرعت گوارش را بالا می‌برد.

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

زعفران دارای آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و پتاسیم است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. کروستین موجود در زعفران سطح کلسترول خون را کم می‌کند و تجمع چربی و کلسترول را در داخل و روی دیواره سرخرگ قلب کاهش می‌دهد.

افسردگی پس از زایمان

یکی از تاثیرات زعفران برای کاهش افسردگی بعد از زایمان است. زعفران به دلیل داشتن موادی موثر در خلق و خوی می‌تواند افسردگی را کمتر کند.

بهبود کیفیت خواب 

با رشد جنین و پیشرفت بارداری، خواب خوب و با کیفیت برای مادران دشوار می‌شود. زیرا گرفتگی و درد عضلات باعث اختلال در خواب می‌شود. اما زعفران علاوه بر اینکه یک آنتی اکسیدان مفید است، یک آرامبخش با منشا گیاهی نیز هست که می‌تواند خواب بهتری برای شما به ارمغان بیاورد.

تنظیم فشار خون از فواید زعفران و بارداری

فشار خون بالا و ضربان قلب مواردی هستند که باعث نگرانی خانم‌های باردار می‌شوند. اما زعفران با داشتن آنتی اکسیدان‌هایی مانند کروسین، پیکروکروسین، سافرانال و کروستین می‌تواند در کاهش فشار خون تاثیر مثبتی داشته باشد.

شما می‌توانید برای شناخت بیشتر کروسین و کروستین موجود در زعفران مقاله‌ی " کروسین و کروستین زعفران چیست؟ " را مطالعه کنید.

بهبود علائم حالت تهوع

حالت تهوع یکی از موضوعات شایع در دوران بارداری است. و زعفران به دلیل داشتن فواید در اختلالات گوارشی از جمله زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده شناخته شده است. بنابراین می‌تواند در کاهش حالت تهوع تاثیر داشته باشد.

بهبود نوسانات خلقی

خلق و خو در خانم‌های باردار پیوسته نوسان دارد. بنابراین کاهش این امر برای آنها مهم و با اهمیت است. زعفران سطح سروتونین را بالا می‌برد و همین موضوع باعث کاهش این نوسانات می‌شود.

شما می‌توانید برای شناخت انواع زعفران، به مقاله‌ی " انواع زعفران و ۵ نوع آن" مراجعه کنید.

کلاله های قرمز زعفران که از درون شیشه بیرون امده اند

مضرات زعفران در بارداری

تداخل دارویی

اگر باردار هستید و داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنید، حتما برای مصرف زعفران با پزشک مشورت کنید زیرا ضرر زعفران برای زن باردار می‌تواند تداخل دارو با زعفران باشد.

حساسیت به زعفران از عوارض زعفران در بارداری

قبل از مصرف زعفران کمی از آن استفاده کنید تا اگر حساسیت داشتید، متوجه شده و دچار مشکل نشوید.

علائم حساسیت به زعفران

  • حالت تهوع زیاد
  • خشک شدن دهان
  • سر درد شدید
  • نوسانات شدید خلق و خوی

علائم سقط جنین توسط زعفران

  • نداشتن تعادل
  • خون در ادرار و مدفوع
  • خون ریزی از پلک، لب یا بینی
  • بی‌حسی شدید تمام بدن
لباس و کفش بچه در کنار تابلو سیاه کوچک به همراه عکس سونوگرافی

خوردن عسل و زعفران در بارداری

همانطوذ که مطالعه کردید مصرف زعفران در بارداری فواید زیادی دارد، عسل نیز دارای خواص زیادی است که مصرف این دو باهم می‌تواند تاثیرات خوبی در بدن بگذارد. فقط به یاد داشته باشید در ۳ ماه اول بارداری زعفران مصرف نکنید.

خواص عسل و زعفران

  • تقویت بینایی
  • آنتی اکسیدان
  • تسکین درد
  • بهبود عملکرد معده

خوردن شربت زعفران در بارداری

مصرف شربت زعفران بعد از ۳ ماهگی مشکل ندارد و می‌توانید از تاثیرات زعفران بر جنین و مادر استفاده کنید.

مصرف شیر زعفران در بارداری

شیر زعفران یکی دیگر از خوردنی ‌های مفید و خوشمزه برای دوران باداری است. شما می‌توانید پودر زعفران یا تعدادی از نخ‌های زعفران را در شیر بریزید و بگذارید رنگ دهد و سپس میل کنید.

سخن پایانی

امیدواریم دوران بارداری با کمترین سختی برای شما و کودک عزیزتان بگذرد و هردو در سلامت کامل باشید. رژیم غذایی در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است

از تاثیر زعفران در بارداری غافل نشوید و سعی کنید با اطلاع پزشک حتما از این ادویه خوش طعم استفاده کنید.

اگر سوالی دارید حتما زیر این مقاله یا در اینستاگرام زعفران عاقله از ما بپرسید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *