آموزش زعفران

خرید زعفران قائنات و آشنایی با انواع و خواص آن

دانستن کیفیت زعفران قائنات و شنیدن درباره آن، دو چیز متفاوت است. برای تضمین کیفیت آن، بسیاری از شما سعی می‌کنید کیفیت آن را بر اساس برندش قضاوت کنید. درحالی‌که ابتدا باید درباره انواع و خواص هر زعفران اطلاعات کافی به دست آورید تا بتوانید یک خرید خوب داشته باشید.

زعفران قائنات یکی از انواع باکیفیت و مرغوب و محبوب زعفران در ایران است که ما در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با آن بیشتر آشنا سازیم. ۹۰ درصد زعفران جهان، در ایران تولید می‌شود. استان‌هایی که در شمال شرقی ایران قرار دارند محل تولید عمده زعفران هستند. پایتخت زعفران جهان قائنات یکی از شهرهای ایران است.

زعفران قائنات در خاک مناسب و شرایط آب‌وهوایی مساعد رشد می‌کند که این خود از مزیت‌های این نوع زعفران است.

زعفران قائنات

زعفران قائنات

آشنایی با انواع زعفران قائنات

ممکن است فکر کنید که زعفران شکوفه‌های متفاوتی دارد یا اینکه هر نوع زعفران  به روش متفاوتی رشد می‌کند. ولی کاملاً در اشتباهید. کلاله زعفران در طی فرایند تمیزکردن گل زعفران به طول‌های مختلفی که هرکدام دارای نامی هستند، جدا می‌شود.

  • زعفران نگین قائنات: زعفران نگین نواحی زرشکی کلاله زعفران است. زمانی که نه رنگ زرد و نه سفید در آن دیده می‌شود. این نوع زعفران بیشترین مصرف را در ایران دارد. یکی از خصوصیاتی که بر درجه‌بندی عیار زعفران تأثیر می‌گذارد، درشت بودن کلاله و نوک آن است. این نوع زعفران با رنگ دوست‌داشتنی و عطر دل‌انگیزش از سایرین متمایز می‌شود. اگر به رنگ زعفران اهمیت می‌دهید، برگزیدن زعفران نگین قائنات انتخاب ایده آلی خواهد بود.
  • زعفران سوپرنگین قائنات: ظاهر زیبا و فرایند خشک‌کردن زعفران سوپر نگین از عوامل اصلی متمایزکننده این نوع زعفران است. زعفران سوپر نگین کلاله‌های جدا از هم دارد. هیچ رنگ سفیدی در آن نیست. از خصوصیات بارز این نوع زعفران، کلفت و پهن بودن قسمت نوک آن است. این نوع زعفران ۱۰ درصد زعفران تولیدی ایران را تشکیل می‌دهد. زعفران سوپر نگین به دلیل کیفیت برتر و ظاهر چشم نوازش معمولاً برای صادرات استفاده می‌شود.
  • زعفران سرگل قائنات: زعفران سرگل را همه می‌شناسند. ازآنجایی‌که ما اغلب آن‌ها را در فروشگاه‌ها در بسته‌هایی با مقیاس گرمی مشاهده کرده‌ایم. سرگل قسمت ابتدای کلاله بوده که به سر قلم نیز معروف است. زعفران سرگل قائنات چون با بریدن ابتدای رشته‌ها تولید شده، رنگ سفید یا زرد در آن دیده نمی‌شود. زعفران سرگل دارای ویژگی جدا بودن رشته‌ها است و همچنین شکستگی‌های موجود در آن‌یکی دیگر از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.
زعفران قائنات

زعفران قائنات

 

خواص زعفران قائنات و استفاده از آن در بارداری

زعفران نوعی گیاه است که دارای خواص درمانی است. زعفران قائنات فواید و خواص مختلفی دارد. در زیر برخی از خواص زعفران ذکر شده است.

  • کاهش استرس و درعین‌حال مفید برای افسردگی: اگر در محل کار یا سایر بخش‌های زندگی خود استرس دارید، زعفران را مصرف کنید و دم‌نوش آن را تهیه و میل کنید. طبق مطالعات، طبع گرم زعفران باعث ترشح مواد و هورمون‌های حس خوب و شادی و کاهش علائم افسردگی می‌شود.
  • خواب راحت و کاهش ناراحتی و درد: زعفران قائنات دارای خواص آرام‌بخش طبیعی است. با مصرف این گیاه خوش طعم می‌توانید خواب خوب و راحتی نیز داشته باشید. اگر از این ویژگی زعفران استفاده کنید قطعاً نتایج مثبتی خواهید گرفت.
  • ترمیم پوست و مو: یک منبع غنی و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها زعفران قائنات است. آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه به رساندن مواد معدنی موردنیاز برای رشد و ترمیم بافت آسیب‌دیده پیاز مو کمک کرده و همچنین ریزش مو را متوقف می‌کند. زعفران دارای ویتامین B12 بوده و در درمان آفتاب‌سوختگی و خشکی پوست مؤثر است. علاوه بر این، استفاده از زعفران برای درمان آکنه، جوش و روشن‌کردن پوست تأثیر معجزه‌آسایی دارد.
زعفران قائنات

زعفران قائنات

مصرف زعفران در بارداری چگونه است؟

زعفران خواص و فواید سلامتی مختلفی را برای افراد به ارمغان می‌آورد، اما اثرات مختلفی برای زنان باردار دارد.

استفاده از زعفران در دوران بارداری اگر بیش از حد و بدون نظارت پزشک انجام شود ممکن است خطرناک باشد، همچنین ممکن است باعث انقباضات رحمی و سقط جنین شود. اما زعفران می‌تواند به کاهش تنش، درد، نوسانات خلقی و سایر ناراحتی‌های دوران بارداری کمک کند. اگر در طول دوران بارداری به میزان متعادل مصرف شود.

  • هنگام واردکردن زعفران به برنامه غذایی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
  • زعفران را صرفاً می‌توان در اوایل ماه پنجم بارداری مصرف کرد؛ زیرا در این مرحله بارداری پایدار است و به‌خطرافتادن جنین به دلیل انقباضات اولیه کمتر است.
  • در هر بار بیش از دو تا سه نخ استفاده نکنید، زیرا استفاده بیش از حد زعفران می‌تواند به‌سلامت شما آسیب برساند.

خرید زعفران قائنات و قیمت آن

گران‌ترین و محبوب‌ترین ادویه در جهان، زعفران است. خراسان رضوی در ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است.

ارزش یک گرم زعفران چقدر است؟

گران‌ترین و کمیاب‌ترین ادویه‌ای که می‌توانید روی زمین پیدا کنید زعفران است. طعم خیلی خوشمزه، شکل نفیس و رنگ قرمز خیره‌کننده این گیاه در کنار قدرت زعفران، آن را از سایر ادویه‌ها و گیاه‌ها متمایز و متفاوت کرده است. این محصول معمولاً در مقادیر چند گرم یا چند اونس ارائه می‌شود. بهترین زعفران موجود در بازار که از درجه کیفیت بالایی برخوردار است، قیمتی در حدود ۳۰۰۰ دلار برای دو کیلوگرم دارد.

قیمت زعفران قائنات بر اساس نوع بسته‌بندی و واحد اندازه‌گیری وزن متفاوت است. اکثر خریدوفروش‌ها به‌صورت بسته‌بندی‌شده انجام می‌شود.

معمولاً زعفران قائنات به‌صورت کیلویی به شکل عمده خریداری می‌شود. گرم و مثقال مقیاس اندازه‌گیری زعفران است. یک کیلوگرم برابر است با ۱۰۰۰ گرم یا ۲۱۷ مثقال. در ایران بسته به نیاز خریدار روش‌های مختلفی برای خریدوفروش زعفران قائنات وجود دارد. زمانی که از کیفیت آن مطمئن شدید می‌توانید آن را خریداری کنید.

برای خرید، اطلاعات ضروری در مورد زعفران قائنات را در نظر داشته باشید تا بتوانید هنگام خرید این گیاه جذاب و جادویی عاقلانه انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید قیمت دقیق و به‌روز زعفران قائنات را بدانید، می‌توانید با متخصصین فروش ما ارتباط برقرار کنید تا زعفران را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *