آموزش زعفران, اخبار زعفران

رشد زعفران افقانستان

برنامه‌های ۴ گانه افغانستان برای گسترش کشت و تجارت زعفران/ رشد ۷۱ درصدی برداشت محصول

 

مطالعه فعالیت های انجام شده در ۳
سال اخیر نشان می دهد که برنامه‌های مختلفی برای رشد کشت، برداشت و تجارت زعفران در دستور کار گرفته است؛ این در حالی است که در کنار دولت و بخش خصوصی، برخی از نهادها و سازمان بین المللی نیز در این عرصه کمک‌هایی را از طریق وزارت زراعت انجام می دهند. تلاش دولت افغانستان این است که میزان تولید و برداشت محصول زعفران را به ۱۰۰ تن در سال برساند.

به گفته مسئولان، در زمینه تولید و تجارت زعفران در افغانستان گام‌های سریع و بلندی برداشته شده و در سه سال اخیر، برداشت این محصول ۷۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایانا از بی بی سی، برنامه ریزی‌های دولت و استقبال مردم در ولایت‌های مختلف از این کشت و تولید زعفران نشان می‌دهد که بزودی افغانستان شاهد دستاوردهای چشم‌گیر در عرصه زعفران مرغوب به بازارجهانی خواهد داشت. این کار با تشکیل کمیته ملی زعفران سریع‌تر محقق خواهد شد.

براساس آخرین آمار وزارت زراعت/زعفران عاقله کشاورزی افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۴۰ تن پیاز زعفران به دهقانان توزیع شده بود و که امسال این مقدار به ۵۰۰ تن رسیده است. برآورد می‌شود میزان تولید زعفران به بیش از هشت تن درسال ۲۰۱۷ برسد.

بر پایه آمار موجود طی پانزده سال، مساحت تحت کشت زعفران ۱۰۵۰ هکتار بود که محصول آن بالغ بر ۳.۷تن شده است. این رقم در سال ۱۳۹۵ خورشیدی با رشد ۲۵۰درصدی و افزوده شدن ۱۵۲۰ هکتار زمین جدید به سطح زیر کشت،
میزان زعفران تولید شده به ۶.۵ تن رسیده است.

IRAN GHAENAT
Saffron & Barberry Aghele Central office :Vali Asr Town Chamran Blvd Southern Khorasan Qaen_Iran ,
Capital of the best and qualified Saffron and Barberry compani1350
محافظه خراسان الجنوبیه مدینه قاین بحرایه بلوار چمران . افضل انواع الزعفران والزرشک العالم.
compani1350
+۹۸۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶
۰۵۶۳۲۵۳۲۲۷۹
شرکت تعاونی کشاورزی عاقله قهستان ثبت ۱۳۵۰شناسه
@saffronaghele

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *