آموزش زعفران

چالش پیمان سپاری ارزی برای زعفران/افزایش حجم قاچاق

چالش پیمان سپاری ارزی برای زعفران/افزایش حجم قاچاق

دولت بر این باور است که با اجرای پیمان سپاری ازری از سرمایه های کشور صیانت می شود اما به اعتقاد دست اندرکاران حوزه زعفران شرایط سخت گیرانه صادرات، صادرکنندگان را مجبور به قاچاق یا استفاده از کارت های یکبار مصرف کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، قاچاق کالا معضلی است که تنها به شکور ما اختصاص ندارد و گریبانگیر تمامی کشورها است. هر کدام از کشورها راه هایی را برای مقابله با این پدید و مجازات متخلفان در نظر گرفته اند. روش های اعمالی علاوه بر اینکه در کشورهای مختلف متفاوت است بلکه راه های مقابله نیز با نوع کالایی که قاچاق می شود تناسب دارد و متناسب با تدوین شده است.

یکی از اولویت های صادراتی ایران در سال های اخیر «زعفران» است. کشورمان مقام اول در تولید زعفران در دنیا را به خود اختصاص داده است تا جایی که شبکه خبری رای نیوز ۲۴ ایتالیا در گزارشی مصور از زعفران نوشته است: «ایران بزرگترین تولید کننده این محصول است و ۹۰ درصد تولید جهانی زعفران، طلای قرمز در اختیار جمهوری اسلامی است.» اما متاسفانه بخش قابل توجهی از این کالا نیز به دلیل تفاوت های قیمتی قاچاق می شود.

دولت برای مقابله با قاچاق این کالا و سایر کالاها «پیمان سپاری ارزی» را مطرح کرد و بر این باور است که با اجرای از سرمایه های ارزی کشور حفاظت می شود این در حالی است که بازرگانان و صادرکنندگان با اجرایی شدن پیمان سپاری ارزی با چالش جدی در زمینه صادرات کالاهای تولید داخل مواجه هستند. فعالان حوزه زعفران معتقدند بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی، خروج غیرقانونی طلای سرخ را سرعت بخشیده است. فعالان اقتصادی براین باروند که قاچاق زعفران تنها نتیجه بخشنامه بانک مرکزی در خصوص پیمان سپاری ارزی است.

پیمان سپاری ارزی معمولا در شرایط کمبود ارزی برقرار می‌شود و هدف آن بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور و جلوگیری از خروج سرمایه است. بعد از آنکه نرخ ارز شناور شد پیمان ارزی ماهیت خود را از دست داده بود چون صادرکننده می‌توانست نرخ خود را با قیمت شناور در بازار بفروشد و اصلا تفاوت زیادی میان نرخ رسمی و بازار نبود. پیمان سپاری در شرایطی معنا پیدا می‌کند که حداقل دو نرخ در بازار حاکم باشد و فاصله نرخ رسمی و غیر رسمی زیاد باشد. در این حالت، اگر کشوری دچار ضیق ارزی باشد تصمیم به استفاده از چنین ابزارهای می‌گیرد.

زعفران عاقله اگر دولت، صادرکنندگان را وادار کند که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند و آن را به بانک‌های مشخصی که از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شوند بفروشند، قانون پیمان‌سپاری ارزی اجرایی شده است. پیمان‌سپاری ارزی، یکی از ابزارهای سیاست کنترل ارز (foreign exchange control) است.

«علی حسینی»، عضو شورای ملی زعفران با اشاره به مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما به باشگاه خبرنگاران گفته است: «ابلاغ بخشنامه جدید تعهد ارزی صادرکنندگان و بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما موجب شده است تا بسیاری از صادرکنندگان قدیمی عقب نشینی کنند و قاچاقچیان وارد معرکه شوند. بازگشت ارز حاصل از صادرات بر خروج غیر رسمی کالا دامن می زند. در شرایط کنونی هر صادرکننده ملزم‌ می شود که به ازای صادرات هر هزار دلار، ۹۵۰ دلار ارز به سامانه نیما بازگرداند که این امر موازی با رشد صادرات غیر رسمی و قاچاق محصول است.»
شرکت تعاونی کشاورزی عاقله قهستان ثبت ۱۳۵۰.

برای درخواست زعفران وزرشک صادراتی قاینات تماس حاصل فرمایید لیست قیمتها به روز در سایت درج شده است

تحویل در کشور مد نظر شما

دفتر مرکزی : خراسان جنوبی قاینات خ امام جنب موسسه ملل
۰۵۶۳۲۵۲۱۹۳۸

(+۹۸)۹۳۶۴۵۶۸۳۴۷

Whatsapp
(+۹۸)۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶

[email protected]

Www.saffronaghele.com

telegram.me/saffronaghele

Www.instagram.com/saffron_aghele

قیمت زعفران امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۳📈

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *