اخبار زعفران

چرا باید جلوی ورود غیر حرفه‌ای‌ها به صادرات زعفران را گرفت؟

چرا باید جلوی ورود غیر حرفه‌ای‌ها به صادرات زعفران را گرفت؟- مردی با موهای سفید و کت مشکی راه راه

در گفتکوی اخیر علی حسینی، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران، وی به ورود برخی صادرکنندگان غیر حرفه‌ای و غیرمتخصصبه عرصه صادرات زعفران اشاره کرد. همچنین گفت: این صادرکنندگان باعث اشباع بازارهای هدف صادراتی می‌شوند که باید اجازه داد صادرکننده تخصصی صادرات را انجام‌ دهد.

علی حسینی در ادامه گفتگوی خود خبر از افزایش صادرات زعفران در ماه‌های اولیه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با همین زمان در سال گذشته خبر داد. حسینی گفت:

اگر این میزان صادرات در ماه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد اتفاق بسیار خوبی خواهد بود و به نفع کشاورزان و در نهایت اقتصاد کشور خواهد شد.

وی در ادامه به تبدیل شدن صادرات زعفران به راهی برای صادرات باقی اقلام اشاره کرد. مثلا واردکننده‌ای می‌خواهد قطعه‌ای وارد کند اول مقداری زعفران صادر می‌کند و از محل ارز حاصل از صادرات اقدام به واردات کالای مورد نظر خود می‌کند. در این بین حتی ممکن است صادرکنندگان زعفران هم وارد عرصه کار نشوند، ولی برای تامین ارز مورد نیاز اقدام به این کار می‌کنند. بنابراین در رشد اخیر صادرات زعفران عوامل متعددی دخیل هستند یکی اینکه این کار تبدیل به منبع ارزی برخی از وارد کنندگان شده است.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران اضافه کرد: اینکه برخی از صادرکنندگان غیرحرفه‌ای وارد عرصه صادرات زعفران شوند به نوعی بازارهای هدف اشباع می‌شوند. اگر چه باعث تقویت بخش کشاورزی می‌شود، ولی فرآیند صادرات تغییر می‌کند.

وی گفت: باید اجازه داد صادرکننده تخصصی صادرات را انجام‌ دهد و سپس واردکننده را با آن هماهنگ کرد تا بتوانند با تبادل با یکدیگر واردات و صادرات را به خوبی انجام دهند. به گفته این فعال بخش خصوصی پیدا شدن بازارهای جدید صادراتی هم در افزایش صادرات موثر است.

بنارباین با اجازه دادن به صادرکننده غیر حرفه‌ای برای صادرات این محصول باازرهای هدف را اشباع می‌کند و دست صادرکنندگان اصلی زعفران را از چرخه سوددهی قطع می‌کند.

منبع خبر : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *