آشپزی زعفران

طرز تهیه برنج زعفرانی برای ۴ نفر (آسان و مجلسی!)

تزیین برنج زعفرانی
امتیاز دهید

برنج زعفرانی یکی از ایرانی ترین غذاهایی است که میشود میل کرد. خوردن این غذا به همراه خورشت هایی مانند قرمه سبزی، قیمه، فسنجان و باقی خورشت ها بسیار لذیذ و خوشمزه است. از برنج زعفرانی در مجالس نیز استفاده میشود و سفره شما را زیباتر میکند. گاهی اوقات با رعایت چند نکته ساده میتوان برنج زعفرانی را طوری درست کرد که همه آن را بپسندند و شما نیز از دستپخت خود راضی باشید. خرید زعفران ممکن است برای شما یک چالش باشد زیرا نگران هستید زعفران تقلبی باشد، اما ما به شما این اطمینان را می‌دهیم در سایت فروشگاه اینترنتی زعفران عاقله زعفران‌های با کیفیت را از مهد زعفران ایران یعنی شهر قائنات به دست شما برسانیم. زعفران عاقله امکان مرجوعی کالا را نیز دارد. اگر زعفران را مصرف کردید تا ۴۸ ساعت آینده آن را مرجوع کنید و هزینه را دریافت کنید. همینطور قیمت زعفران نیز مدام نوسان دارد، ما در همین سایت قیمت امروز زعفران را به صورت روزانه آپدیت می‌کن

زمان آماده سازی

۱ ساعت

مناسب برای

۴ نفر

درجه سختی

آسان

مواد لازم:

  • برنج ۴ پیمانه
  • روغن ۴ قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی ۲ عدد متوسط
  • زعفران ۱/۴ قاشق چایخوری
  • آب ۴ پیمانه
  • نمک ۱ و ۱و نیم قاشق چایخوری

طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی

مرحله اول

برای آموزش برنج زعفرانی ابتدا زعفران را روی دو تکه یخ بریزید تا رنگ زعفران باز شود و بگذارید تا یخ‌ها آب شوند.

مرحله دوم

برنج را درون کاسه ای می‌ریزیم و روی آن آب می‌ریزیم و با دست هم می‌زنیم تا برنج شسته شود و سپس آب آن را خالی می‌کنیم. این کار را ۳ تا ۴ بار انجام دهید تا برنج خوب تمیز شود.

مرحله سوم

سپس روی برنج آب بریزید طوری که به اندازه یک بند انگشت روی برنج آب باشد. اگر از پیمانه استفاده می‌کنید به ازای هر پیمانه برنج باید ۱ پیمانه و نصفی آب بریزید. یعنی برای ۴ پیمانه برنج به ۶ پیمانه و نصفی آب نیاز است. سپس روی برنج نمک را به همان مقداری که گفته شد بریزید.

مرحله چهارم

برای ته دیگ از سیب زمینی استفاده می‌کنیم. ابتدا قابلمه مناسبی را روی حرارت گذاشته و می‌گذاریم کمی داغ شود. سپس در آن روغن می‌ریزیم و سیب زمینی‌ها را کف قابلمه بر روی روغن می‌چینیم. کمی زعفران روی سیب زمینی‌ها ریخته تا طلایی و خوش رنگ شوند.

مرحله پنجم

زیر قابلمه را کمی زیاد کنید و بگذارید سیب زمینی‌ها حدودا ۱۰ دقیقه سرخ شوند. با این کار سیب زمینی پخته و تردتری داریم.

مرحله ششم

بعد از آن برنج را هم بزنید تا نمک درون آن به خوبی حل شده و با برنج ترکیب شود تا وقتی برنج را می‌پزید همه نمک‌ها درون سیب زمینی نرود و ته دیگ شما شور نشود.

این مرحله بسیار مهم است برنج را خیلی آرام روی سیب زمینی‌ها که تاحدودی پخته‌اند بریزید. اگر با سرعت بریزید سیب زمینی روی برنج می‌آید و ته دیگ شما خراب می‌شود.

مرحله هفتم

سپس روغن و باقی زعفران را درون برنج بریزید و کمی هم بزنید. در قابلمه را بدون دم کنی بگذارید و حرارت زیر قابلمه را تا جایی که می‌توانید کم کنید تا برنج به آرامی بپزد.

مرحله هشتم

مدت پخت برنج شما بسته به نوع برنج و نوع قابلمه متفاوت است. حدود ۱ تا ۱ و نیم ساعت طول می‌کشد تا برنج زعفرانی شما بپزد. سپس می‌توانید آن را در ظرف مورد نظر بریزید. اگر قابلمه شما نچسب باشد می‌توانید کناره‌های برنج را با کف گیر از قابلمه به آرامی جدا کنید و قابلمه را در ظرف مورد نظر چپه کنید تا برنج زعفرانی شما به همراه ته دیگ جذاب سیب زمینی درون ظرف قرار بگیرد.

برنج زعفرانی با گوشت و مرغ

این نوع برنج زعفرانی درواقع همان ته چین است که شما می‌توانید برنج عفرانی با مرغ یا گوشت تهیه کنید به صورتی که بین برنج یک لایه گوشت یا مرغ باشد. برای داشتن طرز تهیه ته چین می‌توانید مقاله‌ی ته چین برای ۴ نفر را مطالعه کنید.

نمونه تزیین برنج زعفرانی

طرز تهیه برنج زعفرانی برای تزیین
برنج زعفرانی طرح گل
برنج زعفرانی قالبی
برنج زعفرانی و مخلوط پلو
برنج زعفرانی با تزیین زرشک
برنج زعفرانی طرح گل
برنج زعفرانی طرح گل با ته دیگ سیب زمینی
برنج زعفرانی در قابلمه

نکات پخت برنج زعفرانی

اگر برنج شما کمی سوخت یک نان روی برنج بگذارید تا بوی سوختی از بین برود. اگر برای ته دیگ از سیب زمینی استفاده کردید، این راهکار فقط بوی سوختگی را از بین می‌برد و کاری برای سیب زمینی‌ها انجام نمی‌دهد.

برنج را در اواسط پخت مزه کنید اگر شور شده بود چند تکه سیب زمینی در آن بریزید تا شوری از بین برود.

برنج زعفرانی در بارداری

برای مصرف زعفران در دوران بارداری مراقبت‌هایی لازم است و باید حواسمان به دوز مصرفی باشد. به طور کلی در سه ماهه اول بارداری نباید زعفران مصرف شود و نکات دیگر در این مورد را می‌توانید در مقاله‌ی تاثیر زعفران در بارداری بخوانید.

سخن آخر

این دستور پخت، پایه تمام برنج‌ها نیز می‌تواند باشد و شما با درست کردن کتلت، انواع خورشت‌ها و پلو مخلوط‌های متفاوت می‌توانید چندین نوع غذا درست کنید. همچنین می‌توانید از پلو دودی و دیگر پلوهای طعم دار نیز استفاده کنید. ما در سایت زعفران عاقله آموزش خورشت قیمه و قیمه بادمجان را نیز آموش دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *