آشپزی زعفران

طرز تهیه خورشت قیمه زعفرانی و قیمه بادمجان زعفرانی

تزیین خورشت قیمه با سیب زمینی در کاسه ایرانی گل دار

خورشت قیمه از آن دسته غذاهایی است که وقتی خسته و کوفته از مدرسه برمی‌گشتیم با بوی آن خستگی از تنمان میرفت و بیشتر گشنه میشدیم. همه ما نیز دستپخت مادرمان را بیشتر دوست داریم و طعم آن برایمان نوستالژی است. شاید نتوانیم طرز تهیه قیمه را منند مادر شما آموزش دهیم اما در این مقاله طرز تهیه خورشت قیمه زعفرانی را به شما میگوییم که مهمانان شما دستور آن را بپرسند و خواهان آن باشند. شما میتوانید زعفران لازم برای این غذای خوشمزه از سایت زعفران عاقله نست به خرید زعفران اقدام کنید.

تزیین خورشت قیمه با سیب زمینی و هویج که در کنار آن برنج با ته دیگ زعفرانی و برش های لیمو است.

طرز تهیه خورشت قیمه زعفرانی برای ۴ نفر

برای دیدن آخرین قیمت زعفران می‌توانید از سایت زعفران عاقله اقدام کرده و مشاهده کنید.

مواد لازم:

لپه ۲۵۰ گرم

زعفران آسیاب شده نصف قاشق چایخوری

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

لیمو عمانی ۳ عدد

پیاز ۱ عدد

گوشت خورشتی ۲۵۰ گرم

هل ۲ عدد

چوب دارچین ۱ عدد

نمک  ۱ قاشق چایخوری

فلفل نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه:

مرحله اول

برای تهیه خورشت قیمه زعفرانی ابتدا باید لپه‌ها را بشویید و سپس آب آن را خالی کنید. داخل یک قابلمه بریزید و آن را در حدی آب کنید که روی لپه‌ها را بپوشاند بعد روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد و لپه‌ها کمی از سفتی در بیایند. بسته به لپه شما حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه کافی است. سپس لپه را آبکش کنید و گکنار بگذارید. بهتر است از دوساعت قبل لپه را داخل آب بریزید و بگذارید خیس بخورد ولی اگر زمان کافی ندارید خیس نکنید فقط زمان بیشتری طول می‌کشد تا لپه بپزد.

مرحله دوم

برای گرفتن تلخی لیمو عمانی آن را با یک چاقو دو تا برش کوچک دهید و آن‌ها را داخل آب جوش بریزید و بگذارید تا زمانی که موقع استفاده از آن‌ها شود.

مرحله سوم

پیاز را شسته و پوست بکنید سپس در مقداری روغن بریزید و تفت دهید تا فقط کمی تغییر رنگ دهند سپس گوشت‌ها را اضافه کرده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهند سپس زعفران، نمک و فلفل را اضافه کنید.

مرحله چهارم

لپه را به گوشت اضافه کنید و هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند. رب را اضافه کنید و بگذارید کمی با مواد تفت بخورد.

مرحله پنجم

در این مرحله از تهیه خورشت قیمه زعفرانی آب را به قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا مواد بپزند و خورشت جا بیوفتد. بعد از ۱ ساعت هل و دارچین را اضافه کنید.

مرحله ششم

خورشت قیمه زعفرانی شما تقریبا آماده است و در این مرحله باید لیمو عمانی‌ها را  به آن اضافه کنید و بگذارید ۱ ساعت تا  ۱ ساعت و نیم دیگر بماند تا به طور کامل جا بیوفتد. سپس می‌توانید داخل ظرف مورد نظر ریخته و نوش جان کنید.

شما می‌توانید طرز تهیه ته دیگ زعفرانی  خوشمزه را نیز مطالعه کنید.

تزیین خورشت قیمه با سیب زمینی به شکل گل
خورشت قیمه در کاسه با طرح آبی که کنار آن لیمو عمانی و لپه است

طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان زعفرانی برای ۴ نفر

مواد لازم:

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

لپه نصف لیوان

گوشت خورشتی ۲۵۰ گرم

گوجه فرنگی ۴ عدد

لیمو عمانی ۱ عدد

پیاز ۱ عدد

بادمجان ۴ عدد

زعفران آسیاب شده نصف قاشق چایخوری

چوب دارچین ۱ عدد

نمک  ۱ قاشق چایخوری

فلفل نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه:

مرحله اول

ابتدا برای تهیه خورشت قیمه بامجان زعفرانی باید تلخی بامجان‌ها را بگیریم. برای این کار بعد اینکه بامجان‌ها را شستید و پوست کندید، آن‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و داخل یک صافی بذارید. سپس روی بادمجان‌ها نمک بریزید و بگذارید ۱ ساعت بمانند. سپس نمک روی آن‌ها را با دستمال بگیرید و آن‌ها را خشک کنید. این کار هم باعث می‌شود تلخی بادمجان گرفته شود هم روغن کمتری مصرف کند.

مرحله دوم

برای گرفتن تلخی لیمو عمانی آن را با یک چاقو دو تا برش کوچک دهید و آن‌ها را داخل آب جوش بریزید و بگذارید تا زمانی که موقع استفاده از آن‌ها شود.

مرحله سوم

حالا لپه‌ها را بشویید و سپس آب آن را خالی کنید. داخل یک قابلمه بریزید و آن را در حدی آب کنید که روی لپه‌ها را بپوشاند بعد روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد و لپه‌ها کمی از سفتی در بیایند. بسته به لپه شما حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه کافی است. سپس لپه را آبکش کنید و گکنار بگذارید. بهتر است از دوساعت قبل لپه را داخل آب بریزید و بگذارید خیس بخورد ولی اگر زمان کافی ندارید خیس نکنید فقط زمان بیشتری طول می‌کشد تا لپه بپزد

مرحله چهارم

در این مرحله از تهیه خورشت قیمه زعفرانی با بادمجان پیاز را شسته و پوست بکنید سپس در مقداری روغن بریزید و تفت دهید تا فقط کمی تغییر رنگ دهند سپس گوشت‌ها را اضافه کرده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهند سپس زعفران، نمک و فلفل را اضافه کنید. لپه را به گوشت اضافه کنید و هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند. رب را اضافه کنید و بگذارید کمی با مواد تفت بخورد. داخل قابلمه آب بریزید تا لپه و گوشت بپزند.

مرحله پنجم

در یک تابه جداگانه بادمجان را با کمی روغن سرخ کنید و سپس گوجه فرنگی‌ها را  ورقه‌ای برش دهید و با بادمجان کمی سرخ کنید فقط در حدی که می‌خواهیم گوجه‌ها با روغن بادمجان طعم دار شوند. زیاد سرخ نکنید چون بعدا گوجه‌ها له می‌شوند.

مرحله ششم

برای آخرین مرحله از خورشت قیمه زعفرانی با بادمجان، گوجه و بادمجان را به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید. سپس چوب دارچین را هم داخل قابلمه بریزید.

مرحله هفتم

در این مرحله لیمو عمانی را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید نیم ساعت روی حرارت بماند. سپس چک کنید اگر غلظت خورشت به دلخواهتان بود می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید و سرو کنید. نوش جان...

همینطور می‌توانید طرز تهیه سوپ زعفرانی را نیز مطالعه کنید.

تزیین خورشت قیمه بادمجان با غوره
خورشت قیمه بادمجان در کنار برنج در بشقاب آبی کمرنگ

سخن پایانی

پیشنهاد ما به شما این است اگر برای خورشت  قیمه زعفرانی و خورشت قیمه بادمجان زعفرانی، چوب دارچین ندارید حتما تهیه کنید زیرا دارچین طعم این دو غذا را از این رو به آن رو می‌کند و تقریبا یک فوت کوزه گری است. همچنین از پودر دارچین استفاده نکنید زیرا خورشت شما را کدر و بد رنگ می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *