آموزش زعفران, اخبار زعفران

تاریخچه کاشت زعفران در جهان

تارزخچه کاشت زعفران در جهان

عده ای مبدا زعفران را ایالت قدیم ماد ایران میدانند .برخی از محققین نیز خواستگاه زعفران را در منطقه وسیعتری از کره زمین شامل یونان,ترکیه ,اسیای صغیر و ایران میدانند .

ایران ضمن صدور زعفران به بسیاری از نقاط جهان باستا ن,خواص ان را به یونانیها , رومیها , چینیها و اقوام سامی از جمله عربها معرفی کردند و شیوه زراعت ان را در سدها ی اول تا چهارم هجری به امم اسلامی پیرامون مدیترانه اموختند . به این ترتیب که نخستین زعفران زارها به وسیله ایرانیان تبعید شده توسط معاویه در نواحیه شام ذدایر شدند , سپس کاشت زعفران در شمال افریقا و اندلس (اسپانیای اسلامی )و صقلیه (سیسیل)رواج یافت و اقوام ایرانی همچون رستمیان و بنوطبری در انتقال فرهنگ زعفرانکاری موثر بودند .

مستندات تاریخی بیانگر این واقعیت است که ایرانیان از روزگاران کهن به زر وزعفران توجهی بلیغ داشته اند به زوری که در جشنها و سرورها و مجالس بزم ونشاز مانند عروسی ها واعیاد ,یا استقبال از بزرگان و زایران زر وزعفران نثار قدمها میکردند . در برپایی باشکوهتر این گونه ایین ها . ضمن اذین بندی واینه بندان سکه های زرین وسیمین را به همراه زعفران و گل و نقل بر سر عروس واینگونه مراسم میریختند . در برخی از مراسم زعفران را به تنهایی ،یا همراه با مشک و عنبر و عود دود میکردند و گلاب می پاشیدند

شرکت تعاونی کشاورزی عاقله قهستان ثبت ۱۳۵۰

۰۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *