آموزش زعفران, اخبار زعفران

صادرات پیاز زعفران

احتمال لغو ممنوعیت صادرات پیاز زعفران

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد با بیان اینکه صادرات پیاز زعفران باید آزاد شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی دیدگاه های نوین و برنامه‌های جدیدی در این زمینه دارد. به گزارش خبرنگار مهر، بحث قاچاق پیاز زعفران مدت هاست بر سر زبانها افتاده و عده زیادی را نگران آینده این محصول با ارزش کشورمان کرده است. کارشناسان و مسئولان مختلف طی این سالها راهکارهای متفاوتی را در این زمینه ارائه کرده اند. در این میان وزارت جهاد کشاورزی که هیچ گاه به اظهارنظر جدی در این زمینه نپرداخته و راهکاری را نیز ارائه نکرده بود، دیدگاه های نوینی را مطرح ساخته که کمتر کسی انتظار شنیدن چنین دیدگاهی را از وزارتخانه مذکور داشته باشد. در همین راستا، پیمان یوسفی آذر، مشاور وزیر و مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بنده موافق صادرات پیاز زعفران از کشور هستم و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های موجود در این زمینه باید لغو و سیاست‌گذاری‌هایی که مربوط به حدود ۵۰ سال قبل است باید کنار گذاشته شود. وی در مورد دلیل موافقت با لغو ممنوعیت پیاز زعفران و اینکه چرا وزارت جهاد به چنین نتیجه ای رسیده است، گفت: اگر ما نخواهیم با اصول معاملات و بازاریابی جهانی حرکت کنیم با شدت و سرعت زیادی از بازارهای جهانی حذف خواهیم شد. حرکت های محدودکننده نتوانسته مانع رشد تولید زعفران در دنیا شود. با وجود اعمال سیاست های سختگیرانه در دهه های قبل اکنون شاهد هستیم که کشورهای زیادی از جمله چین، مراکش، افغانستان، ایتالیا، آمریکا، فرانسه، اسپانیا و کشورهای آفریقایی به تولید کننده زعفران تبدیل شده اند. ما با ۹۵ درصد تولید زعفران جهان، نخستین تولیدکننده این محصول در دنیا هستیم و تولید در کشورهای دیگر نتوانسته مانعی برای طلای سرخ ایران باشد. در طول دهه های گذشته که این کشورها به تولید زعفران روی آورده اند ما همواره با رشد صادرات این محصول در کشور مواجه بوده ایم. همین اتفاق باید درباره پیاز زغفران نیز رخ دهد؛ یعنی ما نه تنها نباید از صادرات این محصول ممانعت کنیم، بلکه باید صادرکننده آن باشیم.

یوسفی آذر در مورد آمار سالانه قاچاق پیاز زعفران به خارج از کشور گفت: علی رغم سخت گیری هایی که در کشورمان انجام می شود، براساس آمار غیررسمی حدود ۸۰ تن پیاز زعفران سالانه فقط به افغانستان قاچاق می شود. اخیراً در هلند، پیاز زعفران را استانداردسازی کرده و آن را به تمام کشورهای دنیا از جمله گرجستان، قرقیزستان، ترکمنستان، روسیه و غیره صادر می کنند. این زنگ خطر جدی برای ماست. ایران باید صادرکننده این محصول می شد نه هلند که اصلاً تولیدی ندارد! اکنون هلند می کوشد این محصول را اصلاح کند. روزی خواهد رسید که عملکرد پیاز زعفران ایران ۴ کیلوگرم در هکتار و نوع هلندی اصلاح شده آن ۱۲ کیلوگرم در هکتار است؛ در نتیجه ایران به کلی از بازارهای جهانی حذف خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: افغانستان عضو سازمان تجارت جهانی است؛ پس تعرفه ترجیحی دارند. آنها تعرفه های خود را به صورت مشترک برداشته اند. این مساله را باید رایزن های اقتصادی ما در وزارت امور خارجه پیگیری و حل کنند. وزارت جهاد کشاورزی نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و ما به زودی در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. زعفران عاقله: میزان تجارت جهانی زعفران در دنیا، ۸.۲ میلیارد دلار است؛ اما متاسفانه کل صادرات ما ۲۸۶ میلیون دلار است. هم اکنون کل بازار در اختیار اسپانیا، ایتالیا، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی است. سهم تجارت ما یک هفدهم جهان است. ما امروز همان زعفرانی را تولید می کنیم که سی سال قبل تولید می کردیم طی این سی سال هیچ کاری بر روی این محصول و برای افزایش کیفیت آن انجام نشده است؛ محصولی به مهمی زعفران هیچ دفتر مستقلی نداشته است. ما برای صادراتمان هیچ ساختاری نداریم و هیچ حمایتی نکردیم.

+۹۸۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶
شرکت تعاونی کشاورزی عاقله قهستان ثبت ۱۳۵۰شناسه
@saffronaghele

دفتر مرکزی خراسان جنوبی قاینات ولیعصر ابتدای بلوار چمران زعفران زرشک عاقله

دیدگاهی در مورد “صادرات پیاز زعفران

  1. سید ابوالفضل گفت:

    سلام جناب عاقله خیلی خوشحال هستم که با بزرگان کشاورزی همچون شما هم صحبت میشم . شما و همسال شما برای ما جون ها که دمبال کسب و کاریم یک الگو هستید. با کمال تشکر و کوچیک شما. ابوالفضل.

    1. سلام .ممنون از شما جناب ابولفضل لطف دارید .

  2. فاطمه گفت:

    واقعا پیاز زعفران صادر میشه؟؟؟ مسئولین ما عقل ندارن انگار

    1. بله متاسفانه

  3. امید گفت:

    کسی کهپیاز زعفران رو صادر کنه باید اعدام کرد

    1. زمانی که نباید این کار را انجام میدادن انجام دادن وصادر کردن حالا دیگه فایده نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *