آموزش زعفران, اخبار زعفران

قیمت زعفران وتهدیدهای زعفران

نگاهی به تهدیدها و فرصت های زعفران
در گفتگو با دکتر علیرضا کوچکی
استاد دانشکده کشاورزی و دبیر دومین سمپوزیوم بین‏ المللی زعفران در سال ۲۰۰۶
کانال تخصصی زعفران

دکتر کوچکی در ادامه صحبت هایش افزود در سال ‏های اخیر در داخل کشور تلاش شده دستگاه ‏هایی برای جداسازی گل ها (پَرکنی) تولید شود ولی این دستگاه ها چندان گسترش پیدا نکرده است. در کشورهای اروپایی دستگاه‏ های کوچک برداشت گل هم ساخته شده است ولی کار با چنین دستگاه ‏هایی نیاز به بستر مناسب و مدیریت مطلوب مزرعه از نظر یکنواختی گل ‏ها در زمان برداشت دارد که البته موضوع ساده ‏ای نیست.

بهتر است برای ایجاد برند زعفران، ثبت جغرافیایی این محصول صورت گیرد

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: این در حالی است که در برخی کشورهای اروپایی مثل اسپانیا سالانه فقط یک تن زعفران تولید می شود و تا ۲۰ تن زعفران تحت نام اسپانیا در جهان به فروش می رسد. این مساله نشان می دهد بهتر است مبداء جغرافیایی زعفران در کشور به شکل منطقه ‏ای و محلی مانند آنچه در اسپانیا برای زعفران لامانچا و در یونان برای زعفران کوزانی صورت گرفته است، به ثبت برسد و در این راه در حقیقت نوعی «برند» تولید شود تا به تدریج زمینه این قبیل موارد که زعفران ایران در بازاریابی جهانی به نام دیگران فروش می‏ رسد، از بین برود.

وی در خصوص ثبت برندزعفران ایرانی گفت: به نظر می‏ رسد در این مورد لازم باشد برای مناطق خاصی ثبت مبداء جغرافیایی صورت گیرد زیرا ثبت «برند زعفران ایرانی» به معنای عام آن میسر نیست و بدین ترتیب، بهتر است برای مناطق خاص مثلا قائن یا تربت حیدریه یا زاوه مبداء جغرافیایی ثبت شود. کوچکی در مورد مشکلات مربوط به تولید زعفران اظهار کرد: لازم است بنه زعفران استانداردسازی شود زیرا هم اکنون توزیع و خرید و فروش بنه به شکل نامطلوب صورت می‏ گیرد. تصور کنید اگر از مساحت ۹۵ هزار هکتار زعفران فعلی سالانه تنها ۱۰ درصد آن برای تهیه بنه جهت تجدید کشت و یا کشت جدید صورت گیرد، حدود ۴ میلیون تن بنه توزیع و خرید و فروش می‏ شود که همه به صورت فله‏ ای و فاقد قاعده ‏مندی توزیع و به فروش می‏ رسد. البته دستورالعمل ‏های استانداردسازی بنه باید در قالب یک بستار (پکیج) جامع از تولید تا فروش تدوین و مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه تشریح مشکلات تولیدزعفران به تلفات زیاد گل اشاره کرد و یادآور شد: چون حجم زیادی گل در یک مدت کم تولید می ‏شود و نگهداری گل ‏ها در شرایط سردخانه ‏ای هم امکان‏ پذیر نیست، قسمت زیادی از این گل ‏ها به فروش می‏ رسد که در این زمینه در هنگام حمل و نقل تلفات زیادی وارد می ‏شود. تصور کنید از ۹۵ هزار هکتار زعفران اگر متوسط عملکرد را ۳٫۵ کیلوگرم فرض کنیم، مقدار گل تولیدی با فرض ۸۰ کیلوگرم گل به ازای هر کیلو زعفران، بسیار قابل ملاحظه و حدود ۲۷ میلیون کیلوگرم خواهد بود. با فرض اینکه ۱۰ درصد از این میزان تلفات باشد، نزدیک به ۳ میلیون کیلوگرم گل در هر سال تلف می ‏شود.
استاد دانشکده کشاورزی در رابطه با تولید زعفران ارگانیک نیز گفت: امروزه بازارهای جهانی به خصوص در کشورهای غنی طالب همه نوع محصولات ارگانیک هستند که زعفران را نیز شامل می‏ شود. باید توجه داشت که در حقیقت کشاورزی ارگانیک نوعی کشاورزی قانونمند است و از یک سلسله قوانین و مقررات پیروی می ‏کند که عدم استفاده از نهاده ‏های شیمیایی تنها یکی از این قوانین است ولی به هر حال به نظر می‏ رسد عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی شروع خوبی برای ورود به این فرآیند باشد.
وی کیفیت زعفران کشور را خوب زعفران عاقله ارزیابی کرد ولی مشکلات عرضه زعفران به بازارهای بین‎المللی را به علت بار میکروبی زیاد دانست و همچنین تقلب در زعفران را به عنوان چالش‏ های مهم بازاریابی در اقتصاد زعفران شمرد. باید توجه داشت اولا زارعان معمولا دست به چنین اقدامی نمی‏ زنند و عمدتا این کار توسط واسطه‏ ها و دلالان صورت می ‏گیرد. ثانیا مخلوط کردن زعفران با مواد شیمیایی مضر است که ضرر چندجانبه داشته و باید شدیدا با آن مقابله شود.
IRAN GHAENAT
Saffron & Barberry Aghele Central office :Vali Asr Town Chamran Blvd Southern Khorasan Qaen_Iran ,
Capital of the best and qualified Saffron and Barberry compani1350
محافظه خراسان الجنوبیه مدینه قاین بحرایه بلوار چمران . افضل انواع الزعفران والزرشک العالم.
compani1350
+۹۸۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶
۰۵۶۳۲۵۳۲۲۷۹
شرکت تعاونی کشاورزی عاقله قهستان ثبت ۱۳۵۰شناسه
@saffronaghele

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *