آموزش زعفران, اخبار زعفران

قیمت زعفران گفتگو با دکتر کوچکی

گفتگوبادکترعلیرضاکوچکی زعفران عاقله

 

دکتر علیرضا کوچکی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲۰ هزار هکتار زمین در جهان زیر کشت زعفران است، یادآور شد: از این مقدار ۹۵ هزار هکتار آن در ایران و بقیه در کشورهای دیگری چون یونان، هندوستان، ایتالیا، اسپانیا، افغانستان و چین وجود دارد.

کوچکی ادامه داد: هم اکنون در ۲۵ استان کشور زعفران کشت می شود که خراسان رضوی با ۷۹ درصد مساحت و ۸۰ درصد تولید رتبه اول، خراسان جنوبی با ۱۶ درصد مساحت و ۱۵ درصد تولید رتبه دوم و کهکیلویه و بویراحمد تنها با ۱٫۵ هکتار رتبه آخر را دارد.

وی با اشاره به آمار معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: سال گذشته ۳۵۰ تن زعفران در کشور تولید شده است. با توجه به این حقیقت که امروزه مصرف زعفران در مقیاس جهانی از جنبه‏ های دارویی مورد توجه قرار گرفته، مصرف فرامرزی آن می‏ تواند تا دو برابر مصرف فعلی در آینده ‏ای نزدیک افزایش یابد. البته این امر نباید باعث شود که در کشور ما کشت بی ‏رویه و گسترده به شکل فعلی ادامه یابد بلکه لازم است به جای افزایش سطح زیرکشت به افزایش عملکرد توجه شود.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ضرورت این موضوع که روند کاهشی عملکردها در مقایسه با ۴ دهه قبل بیشتر نمود پیدا می‏ کند، یادآور شد: بر این اساس متوسط عملکرد زعفران در ۴۰ سال پیش، بیش از ۶ کیلوگرم در هکتار بود ولی در حال حاضر کمی بیش از ۳ کیلوگرم است. البته خوشبختانه در سال‏ های اخیر آمارها و ارقام حکایت از عملکردهای بالای ۳۰ کیلوگرم در هکتار در برخی مناطق زعفران کاری استان خراسان رضوی دارد که تقریبا ۱۰ برابر متوسط کنونی است و این موضوع چشم ‏انداز خوبی را نوید می ‏دهد.

گردش مالی حاصل از صادرات زعفران برای کشور رضایت بخش نیست

وی اضافه کرد: از نظر ارزآوری صادرات زعفران ایران در سال ۱۳۹۱ برابر با ۱۳۹ تن بوده که ارزش آن معادل ۴۱۹ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۱۳۹۳ معادل با ۲۲۷ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ برابر ۱۶۵ میلیون دلار بوده است که البته با توجه به گردش بیش از یک میلیارد دلاری فروش زعفران در جهان این رقم رضایت بخش نیست زیرا درزعفران عاقله کشور ما ۳۵۰ تن و در بقیه کشورهای جهان جمعا ۲۰ تن زعفران تولید می شود./منبع:ایسنا
IRAN GHAENAT
Saffron & Barberry Aghele Central office :Vali Asr Town Chamran Blvd Southern Khorasan Qaen_Iran ,
Capital of the best and qualified Saffron and Barberry compani1350
محافظه خراسان الجنوبیه مدینه قاین بحرایه بلوار چمران . افضل انواع الزعفران والزرشک العالم.
compani1350
+۹۸۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶
۰۵۶۳۲۵۳۲۲۷۹
شرکت تعاونی کشاورزی عاقله قهستان ثبت ۱۳۵۰شناسه
@saffronaghele

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *