آموزش زعفران, اخبار زعفران

زعفران . به نام ایران به کام اسپانیا

زعفران؛ به نام ایران به کام اسپانیا
خام‌فروشی زعفران در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در صنعت تولید و صادرات زعفران کشور محسوب می‌شود. در توضیح این مطلب باید گفت که ایران با تولید بیش از ۹۰درصد زعفران جهان (معادل ۳۵۰ تن در سال)، بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است؛ اما طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی، متأسفانه بیش از ۹۰ درصد صادرات زعفران ایران به‌صورت فله به کشورهای اروپایی، خصوصاً اسپانیا، صادر می‌شود و این کشورها پس از فرآوری این محصول و بسته‌بندی مناسب، آن را به‌عنوان تولیدات داخلی خود به دیگر کشورهای جهان صادر می‌کنند. گفتنی است کشور اسپانیا باوجود تولید حدود ۲ درصدی زعفران دنیا، بزرگترین صادرکننده زعفران در جهان به شمار می‌رود.

با توجه به توضیحات فوق، قاچاق زعفران و نبود صنعت بسته‌بندی جهت حضور پررنگ و ارزآور آن در بازارهای جهانی ازجمله مهم‌ترین مشکلات تهدیدکننده این محصول گران‌بها محسوب می‌گردد.

در باب قاچاق این محصول، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران معتقد است که «سال‌های زیادی است که پیاز زعفران به چین و افغانستان قاچاق می‌شود، اما این موضوع همواره از سوی مسئولان و مقامات مربوطه رد شده است.» در توضیح این مطلب باید افزود که با توجه به گسترش کشت زعفران در این کشورها، در صورت ادامه قاچاق پیاز زعفران به کشورهای دیگر، ایران تولید و صادرات زعفران خود را از دست می‌دهد.

در زمینه مشکلات بسته‌بندی زعفران نیز، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، با اشاره به تأمین نشدن کامل زیرساخت‌های لازم جهت بسته‌بندی این محصول، هزینه بسته‌بندی زعفران و همچنین تسهیلات بانکی جهت صادرات زعفران را بالا دانست؛ این در حالی است که کشور اسپانیا، به‌واسطه تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی و صنعت بسته‌بندی قوی، زعفران فله‌ای خریداری‌شده از ایران را با بسته‌بندی‌های شکیل به بیش از ۱۴۰ کشور دنیا صادر می‌کند.

«هم اکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر در بخش کشاورزی تولید زعفران مشغول به کار هستند»؛ که در صورت افزودن صنعت بسته‌بندی و صادرات به تولید زعفران، میزان ظرفیت اشتغال این بخش بسیار بالا خواهد رفت.

به گفته نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس، ایران با صادرات زعفران می‌تواند درآمدی معادل صادرات نفت داشته باشد که در صورت صحت ادعای مذکور، باید برای صادرات این محصول گران‌بها، تدبیری اساسی اتخاذ کرد. در این راستا می‌توان به‌واسطه تشکیل صندوق حمایت از زعفران به عنوان سرمایه ملی، از طرفی دست دلالان و سودجویان را کوتاه کرد و از طرف دیگر فرصت ارزآوری بالای صادرات این محصول را فراهم نمود.
www.saffronaghele.com
@saffronaghele
+۹۸۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *