اخبار زعفران

کشاورزان در شوک کاهش متوالی قیمت زعفران

کشاورزان در شوک کاهش متوالی قیمت زعفران:

اگر چه زعفران کاران با رسیدن به ماه های پایانی سال چشم انتظار افزایش قیمت محصول زعفران به خصوص در بهمن ماه بودند نوسانات قیمت ها روی دیگر خودش را به آنها نشان داده است.
از نگاه کشاورزان بنظر می رسید خشکسالی های پیاپی تولید محصول زعفران در واحد سطح را کاهش داده است.بورس خرید و فروش زعفران عرضه گل چندانی را به خود نمی دید.چشم انداز کاهش برداشت گل باعث شد در همان روزهای برداشت گل قیمت زعفران خشک معمولی به مرز ۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان هم برسد. در ادامه برداشت ها سرمای نابهنگام هم تیر خلاص را بر پیکره ی امید کشاورزان زده و خسارات فراوانی برجای گذاشته بود.
انتظارها برای بالارفتن قیمت باعث شده بود تا حداقل با امید افزایش قیمت محصول تا حدودی کشاورزان رنج خسارات وارده را تحمل نمایند.
زعفران عاقله قاینات
البته این دیدگاه ها مخالفانی نیز داشت که معتقد بودند اگر چه با کاهش برداشت در واحد سطح مواجه بوده ایم ولی به طور کلی واحد سطح زیر کشت این محصول نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است و شهرستان ها و استان هایی که در سال های گذشته تولید کننده نبوده اند اکنون زعفران به محصول اصلی آنان تبدیل شده است و برداشت آنان کاهش برداشت در واحد سطح را جبران می کند. بنظر می رسد آمار و ارقام دقیقی از میزان برداشت امسال در دست نخواهد بود که بتوان این سخن را تایید یا رد نمود.
عده ای نیز بحث تولید زعفران در کشورهایی همچون افغانستان و چین را در این چند ساله مطرح می کنند که به صورت قارچ گونه در حال افزایش نیز هست.این گروه معتقدند برداشت کشورهای دیگر نه تنها تولید را در جهان به شدت افزایش داده است همچنین باعث گردیده است بازار از حالت تک قطبی خارج گردیده و رقابت برای فروش زعفران مانع افزایش قیمت ها گردد.
اما کشاورز سرخورده از طبیعت و بازار مظلومانه و دست کوتاه از همه جا، باز هم مقصرین چنین وضع آشفته ای را نوع عملکرد خودشان در بازار می بینند.
@saffronaghele
کشاورزان معتقدند به علت بیکاری های پی در پی و وضع نامناسب اقتصادی شان عملا چاره ای جز فروش محصول خود ندارند.درآمد آنان در سال های اخیر فقط با برداشت زعفران گره خورده است و بی پولی آنان را به سمت بازار ها جهت فروش روانه ساخته است. نبود منبع درآمدی غیر از زعفران آنان را وادار به فروش قسمتی از محصول برداشتی خود به هر قیمتی جهت پرداخت هزینه های اعم از نگهداری و برداشت زعفران کرده است. این روند باعث افزایش عرضه گردیده است. بازار هم نیازی نمی بیند تا جهت روانه کردن پوشال های انبار شده حتی به میزان اندک بازار خرید را با افزایش قیمت گرم کند.بنظر می رسد با هر قیمتی کشاورز جهت گذران امور زندگی خود مجبور به فروش محصول خود است و عرضه روند طبیعی خود را دارد.تقاضا هم اگر کاهش یابد دیگر مزید بر علت می شود و با کاهش مداوم قیمت ها باعث ترس و دلهره ی بیشتر کشاورزان مستاصل شده و باعث می شوند از ترس کاهش ادامه دار قیمت ها زعفران خود را به بازار عرضه کنند.
بنظر کشاورزان همین چرخه ی نامتعادل عرضه و تقاضا باعث آشفتگی هر چه بیشتر این بازار گردیده است. خودشان ناخواسته طناب کاهش ادامه دار قیمت ها را به پایین می کشندمارا به دوستان خود معرفی کنید 🌹
کانال تخصصی زعفران وزرشک هرانچه در مورد این دومحصول میخواهید بدانید
www.saffronaghele.com
telegram.me/saffronaghele
https://telegram.me/saffronaghele      ۰۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *