آموزش زعفران, اخبار زعفران

امار صادرات کشور در سال ۹۵

✅ واکاوی آمار صادرات کشور در سال ۱۳۹۵

📌 افزایش ۳۰۰ میلیون دلاری صادرات محصولات کشاورزی/ هر کیلو محصول کشاورزی ۱ دلار

➕۱۰ نکته مهم در خصوص محصولات صادراتی

۱- پسته سهمی اساسی در صادرات بخش کشاورزی دارد به طوریکه به تنهایی بیش از ۲۰ درصد به خود اختصاص داده است.

۲- میزان صادرات انواع ماهی از کشور در سال‌های اخیر روندی به شدت صعودی دارد و در سال جاری نیز میزان صادرات آن رشدی ۷۰ درصدی را تجربه کرده‌است.

۳- میزان صادرات زعفران در سال جاری ۷۶ درصد رشد داشته است. اما با اینحال بخش عمده زعفران صادراتی کشور به صورت فله‌ای صادر می‌شود.

۴- صادرات خرما با وجود افزایش ۱۰ درصدی از نظر وزنی، به دلیل کاهش قیمت، از نظر قیمت دلاری ۱۹ درصد کاهش یافته است.

۵- صادرات هندوانه نیز که با ۷۰۹ هزار تن، از نظر وزنی عمده ترین محصول صادراتی ایران در بخش کشاورزی است، در سال جاری از نظر وزنی ۳۱ درصد افزایش داشته درحالیکه از نظر قیمت دلاری حدود یک درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

۶- صادرات محصولاتی همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و موسیر نیز با وجود افزایش وزنی، به دلیل کاهش قابل ملاحظه قیمت در بازارهای صادراتی، از نظر قیمت دلاری یا کاهش یافته‌اند و یا رشد چندانی نداشته‌اند.

۷- صادرات سیب درختی در سال جاری به شدت افزایش یافته است؛ به طوریکه صادرات آن از نظر وزنی بیش از دو برابر شده و از نظر قیمتی نیز ۷۰ درصد رشد داشته است. علت اصلی این افزایش در میزان صادرات سیب، اعمال سیاست اعطای تخفیف در واردات موز به صادرکنندگان سیب، از سوی وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

۸- در سال جاری میزان صادرات شکلات نیز افزایشی چشمگیر داشته و به بیش از ۸۰ میلیون دلار رسیده است.

۹- به طور کلی کاهش قیمت محصولات صادراتی بخش کشاورزی در اغلب محصولات به چشم می‌خورد.

۱۰- عمده محصولات صادراتی ایران در بخش کشاورزی و محصولات غذایی را میوه و سبزی و مقداری نیز محصولات لبنی تشکیل داده است. محصولاتی همچون غلات، روغن، دانه‌های روغنی و گوشت سهمی بسیار ناچیز در صادرات بخش کشاورزی و مواد غذایی ایران دارند.کانال تخصصی زعفران وزرشک هرانچه در مورد این دومحصول میخواهید بدانید
www.saffronaghele.com
telegram.me/saffronaghele
https://telegram.me/saffronaghele            ۰۹۱۵۳۶۲۸۹۵۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *